Globalt

Globalt for 28. Januar, 2021

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Robotarme træner hinanden

Ved at sætte to robotarme til at spille et spil, hvor den ene forsøger at overvinde den anden, kan OpenAI lære robotter at løse en lang række problemer uden omprogrammering, skriver Technology Review. En virtuel robotarm har lært at løse en lang række forskellige opgaver – stable klodser, dække bord og stille skakbrikker op – uden at skulle programmeres til hver enkelt opgave. Det gjorde den ved at spille mod en anden robotarm, der blev trænet til at give den sværere og sværere udfordringer.

Træningen af robotterne er udviklet af forskere ved OpenAI, som ved hjælp af opgaver lærer de identiske robotarme – Alice og Bob – at spille mod hinanden i en simulering uden menneskelig indblanding. Robotterne bruger forstærket læring, en teknik, hvor AI’er trænes med såkaldt trial and error – forsøg og fejl, i hvilke handlinger de skal foretage i forskellige situationer for at nå bestemte mål. Spillet involverer at flytte objekter rundt på en virtuel bordplade.

Ved at arrangere objekterne på bestemte måder forsøger Alice at stille opgaver, der er svære for Bob at løse, og Bob forsøger at løse Alice’s gåder. Efterhånden som de lærer, stiller Alice mere komplekse opgaver, og Bob bliver bedre til at løse dem.

Efter træning i opgaver med at bygge med klodser, der er placeret af Alice, kan Bob generalisere en række opgaver, herunder at dække et bord og arrangere skakbrikker. Indtil videre er fremgangsmåden kun testet i en simulering, men forskere ved OpenAI og andre steder bliver bedre til at overføre modeller, der er trænet i virtuelle miljøer, til fysiske.

En simulering lader AI’er køre gennem store datasæt på kort tid, inden de finjusteres til den virkelige verden. Forskernes ultimative mål er at træne en robot til at løse enhver opgave, som en person måtte bede den om. Brug af én AI til at træne en anden kan være en vigtig del af udvikling af kunstig intelligens.

https://www.technologyreview.com/2021/01/22/1016633/robot-arms-smarter-self-play-reinforcement-learning-training-openai/

/JM


Den amerikanske regerings køretøjer skal være elektriske

Præsident Joe Biden lovede mandag at erstatte den amerikanske regerings flåde på omkring 650.000 køretøjer med elektriske modeller, da den nye administration skifter fokus mod ren energi, skriver Reuters.

’Den føderale regering ejer en enorm flåde af køretøjer, som vi skal erstatte med rene elektriske køretøjer, der er fremstillet i Amerika af amerikanske arbejdere,’ sagde Biden mandag.

USAs postbiler er en del af Joe Bidens plan om at elektrificere statens køretøjer. Photo: Phils first

I 2019 ejede den amerikanske regering 645.000 køretøjer. Bilerne har kørt hvad der svarer til lidt mere end 7 mia km, med et forbrug på 375 millioner liter benzin og diesel, ifølge General Services Administration. Den amerikanske regering brugte ca 275 mia kr. på føderale køretøjsomkostninger i 2019. Af de 645.000 var kun 3.215 elektriske køretøjer.

Under valgkampen lovede Biden at indkøbe såkaldt rene køretøjer til statsligt ejede bilflåder. Han lovede også at skabe en million nye arbejdspladser i amerikansk bilindustri, i indenlandske forsyningskæder til biler og i autoinfrastruktur, samt i alt fra materialer og til ladestationer til elbiler. Biden vil også bidrage med nye forbrugerrabatter til at udskifte gamle, mindre effektive køretøjer med nyere elektriske køretøjer og med incitamenter til producenterne for at få dem til at bygge eller omdanne fabrikker til at samle elbiler og dele.

Biden lover desuden at bygge 550.000 el-ladestationer og bruge mere på forskning i ren energi.

https://www.reuters.com/article/us-usa-biden-autos/biden-vows-to-replace-u-s-government-fleet-with-electric-vehicles-idUSKBN29U2LW

/JM


En rumfartsingeniør løser problemet med slatten udbragt mad

En nystartet virksomhed i Californien har udviklet en ny måde at holde pommes fritter og salater sprøde på midt i det aktuelle boom af madudbringning, skriver Washington Post.

Pommes fritter har det ikke ikke godt med at rejse. Når de er friske, er de varme og sprøde på ydersiden og bløde indeni. Men når de ankommer, er de ofte kolde, slatne og ikke særlig delikate at spise. Forskellige løsninger er forsøgt de senere år, specielle madolier og perforeret emballage designet til at få konsistens og smag til at holde i pommes fritter længere, alt uden held.

Nu ser det ud til, at pandemien har givet endnu et firma en chance for at forsøge sig. SAVRpak, som er nystartet i Californien, har udviklet et ’plaster’, som er designet til at absorbere kondens i madbeholdere og på den måde nedsætte hastigheden, hvormed pommes fritter og andre fødevarer forringes på vejen mellem et restaurantkøkken og ens hoveddør.

Inde i de beholdere, som restauranter og leverandører af udbringning sender deres produkter i, ligger et tykt, hvidt klistermærke, der er koldt at røre ved. Ydersiden er lavet af plantemasse. På indersiden er der en lomme med is, og plasteret bruger termodynamik for at forhindre varme måltider og salater i at blive bløde.

’Hvis man ser på projektet, ser det meget let ud, men der er meget videnskab bag det,’ siger Bill Birgen, luftfartsingeniør, der har grundlagt SAVRpak i 2018. ’Jeg har dybest set brugt de samme værktøjer, som anvendes i raketter eller fly’.

Læs mere på Washington Post

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 28. Januar, 2021

Robotarme træner hinanden

Ved at sætte to robotarme til at spille et spil, hvor den ene forsøger at overvinde den anden, kan OpenAI lære robotter at løse en lang række problemer uden omprogrammering, skriver Technology Review. En virtuel robotarm har lært at løse en lang række forskellige opgaver – stable klodser, dække bord og stille skakbrikker op – uden at skulle programmeres til hver enkelt opgave. Det gjorde den ved at spille mod en anden robotarm, der blev trænet til at give den sværere og sværere udfordringer.

Træningen af robotterne er udviklet af forskere ved OpenAI, som ved hjælp af opgaver lærer de identiske robotarme – Alice og Bob – at spille mod hinanden i en simulering uden menneskelig indblanding. Robotterne bruger forstærket læring, en teknik, hvor AI’er trænes med såkaldt trial and error – forsøg og fejl, i hvilke handlinger de skal foretage i forskellige situationer for at nå bestemte mål. Spillet involverer at flytte objekter rundt på en virtuel bordplade.

Ved at arrangere objekterne på bestemte måder forsøger Alice at stille opgaver, der er svære for Bob at løse, og Bob forsøger at løse Alice’s gåder. Efterhånden som de lærer, stiller Alice mere komplekse opgaver, og Bob bliver bedre til at løse dem.

Efter træning i opgaver med at bygge med klodser, der er placeret af Alice, kan Bob generalisere en række opgaver, herunder at dække et bord og arrangere skakbrikker. Indtil videre er fremgangsmåden kun testet i en simulering, men forskere ved OpenAI og andre steder bliver bedre til at overføre modeller, der er trænet i virtuelle miljøer, til fysiske.

En simulering lader AI’er køre gennem store datasæt på kort tid, inden de finjusteres til den virkelige verden. Forskernes ultimative mål er at træne en robot til at løse enhver opgave, som en person måtte bede den om. Brug af én AI til at træne en anden kan være en vigtig del af udvikling af kunstig intelligens.

https://www.technologyreview.com/2021/01/22/1016633/robot-arms-smarter-self-play-reinforcement-learning-training-openai/

/JM


Den amerikanske regerings køretøjer skal være elektriske

Præsident Joe Biden lovede mandag at erstatte den amerikanske regerings flåde på omkring 650.000 køretøjer med elektriske modeller, da den nye administration skifter fokus mod ren energi, skriver Reuters.

’Den føderale regering ejer en enorm flåde af køretøjer, som vi skal erstatte med rene elektriske køretøjer, der er fremstillet i Amerika af amerikanske arbejdere,’ sagde Biden mandag.

USAs postbiler er en del af Joe Bidens plan om at elektrificere statens køretøjer. Photo: Phils first

I 2019 ejede den amerikanske regering 645.000 køretøjer. Bilerne har kørt hvad der svarer til lidt mere end 7 mia km, med et forbrug på 375 millioner liter benzin og diesel, ifølge General Services Administration. Den amerikanske regering brugte ca 275 mia kr. på føderale køretøjsomkostninger i 2019. Af de 645.000 var kun 3.215 elektriske køretøjer.

Under valgkampen lovede Biden at indkøbe såkaldt rene køretøjer til statsligt ejede bilflåder. Han lovede også at skabe en million nye arbejdspladser i amerikansk bilindustri, i indenlandske forsyningskæder til biler og i autoinfrastruktur, samt i alt fra materialer og til ladestationer til elbiler. Biden vil også bidrage med nye forbrugerrabatter til at udskifte gamle, mindre effektive køretøjer med nyere elektriske køretøjer og med incitamenter til producenterne for at få dem til at bygge eller omdanne fabrikker til at samle elbiler og dele.

Biden lover desuden at bygge 550.000 el-ladestationer og bruge mere på forskning i ren energi.

https://www.reuters.com/article/us-usa-biden-autos/biden-vows-to-replace-u-s-government-fleet-with-electric-vehicles-idUSKBN29U2LW

/JM


En rumfartsingeniør løser problemet med slatten udbragt mad

En nystartet virksomhed i Californien har udviklet en ny måde at holde pommes fritter og salater sprøde på midt i det aktuelle boom af madudbringning, skriver Washington Post.

Pommes fritter har det ikke ikke godt med at rejse. Når de er friske, er de varme og sprøde på ydersiden og bløde indeni. Men når de ankommer, er de ofte kolde, slatne og ikke særlig delikate at spise. Forskellige løsninger er forsøgt de senere år, specielle madolier og perforeret emballage designet til at få konsistens og smag til at holde i pommes fritter længere, alt uden held.

Nu ser det ud til, at pandemien har givet endnu et firma en chance for at forsøge sig. SAVRpak, som er nystartet i Californien, har udviklet et ’plaster’, som er designet til at absorbere kondens i madbeholdere og på den måde nedsætte hastigheden, hvormed pommes fritter og andre fødevarer forringes på vejen mellem et restaurantkøkken og ens hoveddør.

Inde i de beholdere, som restauranter og leverandører af udbringning sender deres produkter i, ligger et tykt, hvidt klistermærke, der er koldt at røre ved. Ydersiden er lavet af plantemasse. På indersiden er der en lomme med is, og plasteret bruger termodynamik for at forhindre varme måltider og salater i at blive bløde.

’Hvis man ser på projektet, ser det meget let ud, men der er meget videnskab bag det,’ siger Bill Birgen, luftfartsingeniør, der har grundlagt SAVRpak i 2018. ’Jeg har dybest set brugt de samme værktøjer, som anvendes i raketter eller fly’.

Læs mere på Washington Post

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort