GDPR er ikke nok

Finland ønsker en fair dataøkonomi, mener Sitra, den finske innovationsfond, der støtter en bæredygtig fremtid. Europa bør arbejde hårdere på at opnå en retfærdig dataøkonomi, og GDPR er ikke nok, at til at vi kan nå det mål.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

I en ny rapport On the trail of personal data – The flow and use of data collected from individuals using digital services argumenterer Sitra for stærk databeskyttelse, bedre muligheder for individuel data kontrol og for fair konkurrenceforhold for europæiske virksomheder.

En fair dataøkonomi indeholder ifølge den finske innovationsfond Sitra følgende:

1) Virksomheder har kun adgang til persondata med folks samtykke og kan udveksle dem på basis af fælles aftaler med deres kunder

2) Folk kan få skræddersyede produkter, hvis de ønsker at afgive deres data

3) Persondata udgør kun en lille del af dataøkonomien, da data-cooperativer er meget mere almindeligt, og virksomheder køber produkter I en fair dataøkonomi

Sitra dykker ned I problemstillinger, som både individer og virksomheder står overfor, når det gælder data. Og kommer med konkrete anbefalinger til, hvad de hver især kan gøre for at få bedre kontrol over deres data.

Individer er udenfor kontrol i dag

Sådan deles data om en finsk politiker. Fra rapporten On the trail of personal data – The flow and use of data collected from individuals using digital services

GDPR (EUs lovgivning om databeskyttelse) skal beskytte individer, men det sker ikke i tilstrækkelig grad, siger rapporten:

’Det store problem med at håndhæve GDPR er, at dataøkonomien i dag er totalt uigennemsigtig. Brugere kan ikke styre deres data, for de aner ikke, hvor deres data er,’ lyder det.

Løsningen er ifølge rapporten at lade individer selv autorisere andres brug og deling af deres data. Dette kan ske med såkaldte ‘personal data management systems’ som er beskrevet her hos Dataethics.eu. Med individuel datakontrol vil brugerprofiler også blive mere rigtige baseret på opdaterede data også således bliver personaliserings-algoritmer også mere brugbare, skriver Sitra og giver brugerne forslag til brug af adblockers, VPN og såkaldte privatlivs-indstillinger samt krav om at kontrollere deres data (side 41-42).

Sitra undersøgte, hvordan websites brugte og delte en journalists data og fandt ud af, at data blev delt mellem 135 virksomheder med Googles Doubleclick som nummer et. Newyorker websitet var den værste deler og det er mediers websites i øvrigt, siger rapporten

Virksomheder kan skubbe på for forandring

Ifølge en undersøgelse fra Sitra ser især franske, tyske og hollandske virksomheder med bekymring på konkurrencen fra USA og Kina. Men i stedet for at kopiere, hvad de gør i den uigennemsigtige dataøkonomi, bør europæiske virksomheder gå forrest og vise vejen for en åben dataøkonomi som en del af deres CSR. Sitra foreslår virksomheder at gøre følgende:

▪ Brug data ansvarligt og lad det ikke være op til jeres kunder selv at styre deres datasikkerhed, men gør det som loven tilskriver som minimum (private by default, red)

▪ Find en forretningsmodel, der er anderledes and normen, og byg services fra bunden med indbygget privatliv

▪ Giv kunderne flere valg I forhold til at vælge det niveau de ønsker for databeskyttelse og vær sikker på, at de data, I bruger, giver brugerne værdi.

Hent rapporten her

Denne uge:

GDPR er ikke nok

Finland ønsker en fair dataøkonomi, mener Sitra, den finske innovationsfond, der støtter en bæredygtig fremtid. Europa bør arbejde hårdere på at opnå en retfærdig dataøkonomi, og GDPR er ikke nok, at til at vi kan nå det mål.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

I en ny rapport On the trail of personal data – The flow and use of data collected from individuals using digital services argumenterer Sitra for stærk databeskyttelse, bedre muligheder for individuel data kontrol og for fair konkurrenceforhold for europæiske virksomheder.

En fair dataøkonomi indeholder ifølge den finske innovationsfond Sitra følgende:

1) Virksomheder har kun adgang til persondata med folks samtykke og kan udveksle dem på basis af fælles aftaler med deres kunder

2) Folk kan få skræddersyede produkter, hvis de ønsker at afgive deres data

3) Persondata udgør kun en lille del af dataøkonomien, da data-cooperativer er meget mere almindeligt, og virksomheder køber produkter I en fair dataøkonomi

Sitra dykker ned I problemstillinger, som både individer og virksomheder står overfor, når det gælder data. Og kommer med konkrete anbefalinger til, hvad de hver især kan gøre for at få bedre kontrol over deres data.

Individer er udenfor kontrol i dag

Sådan deles data om en finsk politiker. Fra rapporten On the trail of personal data – The flow and use of data collected from individuals using digital services

GDPR (EUs lovgivning om databeskyttelse) skal beskytte individer, men det sker ikke i tilstrækkelig grad, siger rapporten:

’Det store problem med at håndhæve GDPR er, at dataøkonomien i dag er totalt uigennemsigtig. Brugere kan ikke styre deres data, for de aner ikke, hvor deres data er,’ lyder det.

Løsningen er ifølge rapporten at lade individer selv autorisere andres brug og deling af deres data. Dette kan ske med såkaldte ‘personal data management systems’ som er beskrevet her hos Dataethics.eu. Med individuel datakontrol vil brugerprofiler også blive mere rigtige baseret på opdaterede data også således bliver personaliserings-algoritmer også mere brugbare, skriver Sitra og giver brugerne forslag til brug af adblockers, VPN og såkaldte privatlivs-indstillinger samt krav om at kontrollere deres data (side 41-42).

Sitra undersøgte, hvordan websites brugte og delte en journalists data og fandt ud af, at data blev delt mellem 135 virksomheder med Googles Doubleclick som nummer et. Newyorker websitet var den værste deler og det er mediers websites i øvrigt, siger rapporten

Virksomheder kan skubbe på for forandring

Ifølge en undersøgelse fra Sitra ser især franske, tyske og hollandske virksomheder med bekymring på konkurrencen fra USA og Kina. Men i stedet for at kopiere, hvad de gør i den uigennemsigtige dataøkonomi, bør europæiske virksomheder gå forrest og vise vejen for en åben dataøkonomi som en del af deres CSR. Sitra foreslår virksomheder at gøre følgende:

▪ Brug data ansvarligt og lad det ikke være op til jeres kunder selv at styre deres datasikkerhed, men gør det som loven tilskriver som minimum (private by default, red)

▪ Find en forretningsmodel, der er anderledes and normen, og byg services fra bunden med indbygget privatliv

▪ Giv kunderne flere valg I forhold til at vælge det niveau de ønsker for databeskyttelse og vær sikker på, at de data, I bruger, giver brugerne værdi.

Hent rapporten her

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: