Globalt

Globalt for 11. Februar 2021

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

FNs generalsekretær: Forurenere skal tilslutte sig ‘net zero’

Forurenere skal øge deres forpligtelser til at nedbringe emissioner af drivhusgas inden det afgørende klimatopmøde i Glasgow i november, sagde FNs generalsekretær Antonio Guterres mandag ifølge Associated Press.

Guterres udtaler, at FNs centrale mål i år er at få lande og virksomheder, der er ansvarlige for 90% af verdens menneskeskabte emissioner, til at sætte troværdige frister for, hvornår de ophører med at øge omfanget af drivhusgasser i atmosfæren.

Flere lande, herunder USA, Kina og medlemmer af Den Europæiske Union, har allerede annonceret planer om at opnå ’net zero’-emissioner, hvilket betyder, at de kun frigiver så meget kuldioxid og andre gasser, som kan absorberes med naturlige eller teknologiske midler.

– Retningen mod ’net zero’ skal være den nye norm for alle, overalt, for hvert land, ethvert firma, by, finansiel institution såvel for nøglesektorer som luftfart, skibsfart, industri og landbrug, siger Guterres, – alle forpligtelser til ‘net zero’ skal understøttes af klare og troværdige planer. Ord er ikke nok.

Det ser ud til at USA er enig. En amerikansk udsending udtaler:

– USA betragter klimakrisen som en alvorlig trussel mod både landets nationale og den globale sikkerhed. USA forventer, at andre lande deltager i kampen, og topmødet i Glasgow vil kun lykkes, hvis de største udledere på forhånd udarbejder detaljerede planer for, hvordan de vil opnå ’net zero’-emissioner inden 2050.

Læs mere på Associated Press

/JM


Fossile biler på listen over truede arter

Tesla har passeret sit første overskud for et samlet år, og Hyundai har forhandlet med Apple om at fremstille en førerløs bil. General Motors har annonceret, at virksomheden inden 2035 vil ophøre med at sælge benzindrevne biler. New York Times giver en vurdering af bilindustriens fremtid.

General Motors Bolt-EUV

– Jeg har skrevet om bilindustrien i 19 år, og jeg har virkelig aldrig set noget lignende, siger en af NYTs biljournalister, i en diskussion om det er traditionelle bilproducenter eller teknologifokuserede virksomheder som Tesla og Apple der vil være førende med næste generation af køretøjer.

Når General Motors sætter en deadline for fremstilling af forbrændingsmotorer inden 2035 er det alvorligt og seriøst. Ford og Volkswagen har ikke forpligtet sig på en deadline, men de bruger mange milliarder dollars på at udvikle elektriske køretøjer. Disse virksomheder er overbeviste om, at der kommer et vendepunkt, som bliver starten på konventionelle bilers død.

Bevægelsen mod elbiler kan bremse op, især hvis der opstår økonomiske afmatninger eller mangel på råvarer, men der er næppe nogen tilbagevenden til fossile biler som følge af klimaændringer og regeringers vilje til at bekæmpe dem – herunder i Kina, nogle europæiske lande og USA.

De traditionelle bilproducenter har været længe om at opfange udviklingen, men de kan vise sig at være meget stærke konkurrenter inden for el-biler. De er gode til noget, som Tesla stadig ikke er: Organisere logistikken af titusinder af dele og samle dem til krævende standarder med en hastighed på 100.000 eller 300.000 biler om året.

Læs mere på New York Times

/JM


USA og Kina kæmper om 6G-dominans

Det meste af verden har endnu ikke oplevet fordelene ved et 5G-netværk, skriver Japan Times, men det geopolitiske kapløb om den næste store udvikling inden for telekommunikationsteknologi er allerede igang. Indsatsen kan ikke blive højere for virksomheder og regeringer. Den første til at udvikle og patentere 6G vil være de største vindere i det, som nogle kalder den næste industrielle revolution.

Ericsson – Dematerilaztion front-runners are en route

Selvom 6G stadig er mindst et årti fra at blive virkelighed, kan 6G være op til 100 gange hurtigere end 5G’s maksimale hastighed – og levere den slags teknologi, der længe har været en del af science fiction, fra hologrammer i realtid til flyvende taxier og internetforbundne menneskekroppe og -hjerner.

Detailudvikling af 6G intensiveres allerede, selvom det fortsat er på et teoretisk niveau og understreger, hvordan geopolitikken fremmer teknologiske rivaliseringer, især mellem USA og Kina. Udviklingen af 6G kan give USA mulighed for at genvinde tabt terræn inden for trådløs teknologi.

Kina er allerede på vej. Landet lancerede en satellit i november for at teste potentiel luftbåren 6G-transmission, og Huawei har ifølge canadiske medierapporter et 6G-forskningscenter i Canada.

Washington er også begyndt at trække 6G-frontlinjerne op. Alliance for Telecommunications Industry Solutions, en amerikansk udvikler af telekommunikationsstandarder, lancerede Next G Alliance i oktober for at ’fremme nordamerikansk lederskab i 6G’. Alliancens medlemmer inkluderer teknologigiganter som Apple, AT&T, Qualcomm, Google og Samsung Electronics, men ikke Huawei. Den Europæiske Union afslørede i december også et 6G-trådløst projekt ledet af Nokia, der inkluderer virksomheder som Ericsson AB og Telefonica samt universiteter.

Det er stadig for tidligt at gætte på, om den forventede futuristiske verden defineret af 6G i sidste ende vil materialisere sig. I den teoretiske verden vil alt i vores miljø være forbundet til 6G-netværk – ikke kun vil folk kunne kommunikere med ting som møbler og tøj, men disse vil også kunne kommunikere indbyrdes.

Læs mere på Japan Times

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 11. Februar 2021

FNs generalsekretær: Forurenere skal tilslutte sig ‘net zero’

Forurenere skal øge deres forpligtelser til at nedbringe emissioner af drivhusgas inden det afgørende klimatopmøde i Glasgow i november, sagde FNs generalsekretær Antonio Guterres mandag ifølge Associated Press.

Guterres udtaler, at FNs centrale mål i år er at få lande og virksomheder, der er ansvarlige for 90% af verdens menneskeskabte emissioner, til at sætte troværdige frister for, hvornår de ophører med at øge omfanget af drivhusgasser i atmosfæren.

Flere lande, herunder USA, Kina og medlemmer af Den Europæiske Union, har allerede annonceret planer om at opnå ’net zero’-emissioner, hvilket betyder, at de kun frigiver så meget kuldioxid og andre gasser, som kan absorberes med naturlige eller teknologiske midler.

– Retningen mod ’net zero’ skal være den nye norm for alle, overalt, for hvert land, ethvert firma, by, finansiel institution såvel for nøglesektorer som luftfart, skibsfart, industri og landbrug, siger Guterres, – alle forpligtelser til ‘net zero’ skal understøttes af klare og troværdige planer. Ord er ikke nok.

Det ser ud til at USA er enig. En amerikansk udsending udtaler:

– USA betragter klimakrisen som en alvorlig trussel mod både landets nationale og den globale sikkerhed. USA forventer, at andre lande deltager i kampen, og topmødet i Glasgow vil kun lykkes, hvis de største udledere på forhånd udarbejder detaljerede planer for, hvordan de vil opnå ’net zero’-emissioner inden 2050.

Læs mere på Associated Press

/JM


Fossile biler på listen over truede arter

Tesla har passeret sit første overskud for et samlet år, og Hyundai har forhandlet med Apple om at fremstille en førerløs bil. General Motors har annonceret, at virksomheden inden 2035 vil ophøre med at sælge benzindrevne biler. New York Times giver en vurdering af bilindustriens fremtid.

General Motors Bolt-EUV

– Jeg har skrevet om bilindustrien i 19 år, og jeg har virkelig aldrig set noget lignende, siger en af NYTs biljournalister, i en diskussion om det er traditionelle bilproducenter eller teknologifokuserede virksomheder som Tesla og Apple der vil være førende med næste generation af køretøjer.

Når General Motors sætter en deadline for fremstilling af forbrændingsmotorer inden 2035 er det alvorligt og seriøst. Ford og Volkswagen har ikke forpligtet sig på en deadline, men de bruger mange milliarder dollars på at udvikle elektriske køretøjer. Disse virksomheder er overbeviste om, at der kommer et vendepunkt, som bliver starten på konventionelle bilers død.

Bevægelsen mod elbiler kan bremse op, især hvis der opstår økonomiske afmatninger eller mangel på råvarer, men der er næppe nogen tilbagevenden til fossile biler som følge af klimaændringer og regeringers vilje til at bekæmpe dem – herunder i Kina, nogle europæiske lande og USA.

De traditionelle bilproducenter har været længe om at opfange udviklingen, men de kan vise sig at være meget stærke konkurrenter inden for el-biler. De er gode til noget, som Tesla stadig ikke er: Organisere logistikken af titusinder af dele og samle dem til krævende standarder med en hastighed på 100.000 eller 300.000 biler om året.

Læs mere på New York Times

/JM


USA og Kina kæmper om 6G-dominans

Det meste af verden har endnu ikke oplevet fordelene ved et 5G-netværk, skriver Japan Times, men det geopolitiske kapløb om den næste store udvikling inden for telekommunikationsteknologi er allerede igang. Indsatsen kan ikke blive højere for virksomheder og regeringer. Den første til at udvikle og patentere 6G vil være de største vindere i det, som nogle kalder den næste industrielle revolution.

Ericsson – Dematerilaztion front-runners are en route

Selvom 6G stadig er mindst et årti fra at blive virkelighed, kan 6G være op til 100 gange hurtigere end 5G’s maksimale hastighed – og levere den slags teknologi, der længe har været en del af science fiction, fra hologrammer i realtid til flyvende taxier og internetforbundne menneskekroppe og -hjerner.

Detailudvikling af 6G intensiveres allerede, selvom det fortsat er på et teoretisk niveau og understreger, hvordan geopolitikken fremmer teknologiske rivaliseringer, især mellem USA og Kina. Udviklingen af 6G kan give USA mulighed for at genvinde tabt terræn inden for trådløs teknologi.

Kina er allerede på vej. Landet lancerede en satellit i november for at teste potentiel luftbåren 6G-transmission, og Huawei har ifølge canadiske medierapporter et 6G-forskningscenter i Canada.

Washington er også begyndt at trække 6G-frontlinjerne op. Alliance for Telecommunications Industry Solutions, en amerikansk udvikler af telekommunikationsstandarder, lancerede Next G Alliance i oktober for at ’fremme nordamerikansk lederskab i 6G’. Alliancens medlemmer inkluderer teknologigiganter som Apple, AT&T, Qualcomm, Google og Samsung Electronics, men ikke Huawei. Den Europæiske Union afslørede i december også et 6G-trådløst projekt ledet af Nokia, der inkluderer virksomheder som Ericsson AB og Telefonica samt universiteter.

Det er stadig for tidligt at gætte på, om den forventede futuristiske verden defineret af 6G i sidste ende vil materialisere sig. I den teoretiske verden vil alt i vores miljø være forbundet til 6G-netværk – ikke kun vil folk kunne kommunikere med ting som møbler og tøj, men disse vil også kunne kommunikere indbyrdes.

Læs mere på Japan Times

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: