Globalt

Globalt for 12. Marts 2020

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Kinesisk teknologi: Maskebærere kan ID’s – men ikke med solbriller

Det kinesiske firma Hanwang Technology Ltd. siger, at det har udviklet landets første ansigtsgenkendelsesteknologi, der kan identificere folk, selvom de bærer maske, som de fleste gør på grund af coronavirus, skriver Reuters, Beijing. Softwaren kan identificere alle i en mængde på op til 30 mennesker inden for et sekund, hævder firmaet.

– Når man bærer en maske, kan genkendelsesfrekvensen nå op på 95%, hvilket kan sikre, at de fleste kan identificeres, siger producenten og tilføjer, at succesraten for folk uden maske er ca. 99,5%. Ikke overraskende er Ministeriet for Offentlig Sikkerhed, der driver politiet, en stor kunde. Ved hjælp af Hanwangs teknologi kan ministeriet krydshenvise billeder med sin egen database med navne og anden information og derefter identificere og spore mennesker, når de bevæger sig rundt.

Men systemet kæmper med at identificere folk med både maske og solbriller. Når det gælder andre overvågningsværktøjer, der bruges i kampen mod coronavirus, har der været en del knurren på de sociale medier, men de fleste ser ud til at acceptere yderligere overvågning eller endda værdsætte den, som et middel til at tackle den sundhedsmæssige nødsituation.

– Det er ikke kun en fordel for kinesere, men også når teknologien anvendes globalt, kan den være til gavn for verden, udtaler producenten.

Læs mere på Reuters

/JM


Skilte signalerer dataopsamling

Alphabet’s Sidewalk Labs tester ikoner, der giver ’digital gennemsigtighed’, når oplysninger indsamles i offentlige rum, skriver Wired. Når byer integrerer digitale teknologier i deres landskaber, står de overfor at skulle informere folk om de mange sensorer, kameraer og andre smarte teknologier, der omgiver dem. De færreste har tålmodighed til at læse den lange besked om beskyttelse af personlige oplysninger på et websted eller en smartphone-app. Så hvordan kan en by fortælle dem, hvordan de overvåges?

Sidewalk Labs, Google-søsterselskabet, der anvender teknologi til problemløsninger i byer gør, gør et forsøg. I et projekt kaldet Digital Transparency i det offentlige rum, præsenterer virksomheden et sæt ikoner der viser hvor og hvilken slags data der indsamles. Sidewalk har foreslået at bruge skiltene som en del af sit flagskibsprojekt i Toronto, hvor det planlægger at genopbygge en 12 hektar lang strækning af byens havnefront. Skiltene kan vises alle steder, hvor data bliver samlet – gader, parker, virksomheder og gårdspladser.

Skiltene viser et sæt ikoner i form af stabelbare sekskanter, der delvis er afledt af et sæt designregler udviklet af Google i 2014. Nogle beskriver formålet med indsamlingen af data (mobilitet, energieffektivitet eller affaldshåndtering, for eksempel). Andre henviser til den type data, der er indsamlet, såsom fotos, luftkvalitet eller lyd. Når dataene kan identificeres, hvilket betyder, at de kan forbindes med en person, er hexagonen gul. Når oplysningerne ikke kan forbindes med en person er hexagonen blå.

Læse mere på Wired

/JM


Apple og Johnson & Johnson samarbejder om reduktion af slagtilfælde

Apple og Johnson & Johnson meddeler, at de undersøger om de digitale sundhedsværktøjer, der er indbygget i Apple Watch, kan medvirke til at reducere risikoen for slagtilfælde ved at opdage anomalier ved hjertet tidligere, end en person ellers ville blive opmærksom på dem.

Undersøgelsen, kaldet Heartline, bruger en app sammen med EKG-sensoren på de nyeste Apple Watchs til at overvåge en bærer af atrieflimmer (AFib) – en af de største årsager til slagtilfælde. Apple Watch Serie 4-modeller og senere har en elektrisk hjertesensor indbygget, som gør det muligt for uret at udføre elektrokardiogrammer (EKG’er) på brugerne. Disse EKG’er bliver regelmæssigt rost for at redde liv på grund af deres evne til at opdage AFib.

Nu ønsker Apple og Johnson & Johnson at undersøge, om Apple Watch’s elektrokardiogram kan identificere risici, før et slagtilfælde sker, og således give brugere i fare mulighed for at søge lægehjælp inden et kritisk tilfælde opstår.

Læs mere på Fast Company

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 12. Marts 2020

Kinesisk teknologi: Maskebærere kan ID’s – men ikke med solbriller

Det kinesiske firma Hanwang Technology Ltd. siger, at det har udviklet landets første ansigtsgenkendelsesteknologi, der kan identificere folk, selvom de bærer maske, som de fleste gør på grund af coronavirus, skriver Reuters, Beijing. Softwaren kan identificere alle i en mængde på op til 30 mennesker inden for et sekund, hævder firmaet.

– Når man bærer en maske, kan genkendelsesfrekvensen nå op på 95%, hvilket kan sikre, at de fleste kan identificeres, siger producenten og tilføjer, at succesraten for folk uden maske er ca. 99,5%. Ikke overraskende er Ministeriet for Offentlig Sikkerhed, der driver politiet, en stor kunde. Ved hjælp af Hanwangs teknologi kan ministeriet krydshenvise billeder med sin egen database med navne og anden information og derefter identificere og spore mennesker, når de bevæger sig rundt.

Men systemet kæmper med at identificere folk med både maske og solbriller. Når det gælder andre overvågningsværktøjer, der bruges i kampen mod coronavirus, har der været en del knurren på de sociale medier, men de fleste ser ud til at acceptere yderligere overvågning eller endda værdsætte den, som et middel til at tackle den sundhedsmæssige nødsituation.

– Det er ikke kun en fordel for kinesere, men også når teknologien anvendes globalt, kan den være til gavn for verden, udtaler producenten.

Læs mere på Reuters

/JM


Skilte signalerer dataopsamling

Alphabet’s Sidewalk Labs tester ikoner, der giver ’digital gennemsigtighed’, når oplysninger indsamles i offentlige rum, skriver Wired. Når byer integrerer digitale teknologier i deres landskaber, står de overfor at skulle informere folk om de mange sensorer, kameraer og andre smarte teknologier, der omgiver dem. De færreste har tålmodighed til at læse den lange besked om beskyttelse af personlige oplysninger på et websted eller en smartphone-app. Så hvordan kan en by fortælle dem, hvordan de overvåges?

Sidewalk Labs, Google-søsterselskabet, der anvender teknologi til problemløsninger i byer gør, gør et forsøg. I et projekt kaldet Digital Transparency i det offentlige rum, præsenterer virksomheden et sæt ikoner der viser hvor og hvilken slags data der indsamles. Sidewalk har foreslået at bruge skiltene som en del af sit flagskibsprojekt i Toronto, hvor det planlægger at genopbygge en 12 hektar lang strækning af byens havnefront. Skiltene kan vises alle steder, hvor data bliver samlet – gader, parker, virksomheder og gårdspladser.

Skiltene viser et sæt ikoner i form af stabelbare sekskanter, der delvis er afledt af et sæt designregler udviklet af Google i 2014. Nogle beskriver formålet med indsamlingen af data (mobilitet, energieffektivitet eller affaldshåndtering, for eksempel). Andre henviser til den type data, der er indsamlet, såsom fotos, luftkvalitet eller lyd. Når dataene kan identificeres, hvilket betyder, at de kan forbindes med en person, er hexagonen gul. Når oplysningerne ikke kan forbindes med en person er hexagonen blå.

Læse mere på Wired

/JM


Apple og Johnson & Johnson samarbejder om reduktion af slagtilfælde

Apple og Johnson & Johnson meddeler, at de undersøger om de digitale sundhedsværktøjer, der er indbygget i Apple Watch, kan medvirke til at reducere risikoen for slagtilfælde ved at opdage anomalier ved hjertet tidligere, end en person ellers ville blive opmærksom på dem.

Undersøgelsen, kaldet Heartline, bruger en app sammen med EKG-sensoren på de nyeste Apple Watchs til at overvåge en bærer af atrieflimmer (AFib) – en af de største årsager til slagtilfælde. Apple Watch Serie 4-modeller og senere har en elektrisk hjertesensor indbygget, som gør det muligt for uret at udføre elektrokardiogrammer (EKG’er) på brugerne. Disse EKG’er bliver regelmæssigt rost for at redde liv på grund af deres evne til at opdage AFib.

Nu ønsker Apple og Johnson & Johnson at undersøge, om Apple Watch’s elektrokardiogram kan identificere risici, før et slagtilfælde sker, og således give brugere i fare mulighed for at søge lægehjælp inden et kritisk tilfælde opstår.

Læs mere på Fast Company

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: