Globalt

Globalt for 15. Oktober 2020

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Børn bliver deprimerede af sociale medier

Som vi skrev i artiklen om filmen The social Dilemma arbejder techgiganterne bevidst på at holde brugerne på deres platforme så længe som muligt. Tristan Harris, tidligere ansvarlig for etisk design hos Google kalder firmaerne for digitale Frankensteins, fordi nogle af funktionerne, som fx pull-down funktioner, opdateringer og notifikationer, er designet til at holde folk på platformen eller hele tiden vende tilbage efter mere.

Men overdreven brug af sociale medier kan have en negativ indvirkning på psyken. I en undersøgelse fra University of Pennsylvania blev 143 tilfældigt udvalgte studerende udvalgt til i tre uger enten at begrænse brugen af Facebook, Instagram og Snapchat til 10 minutter per platform om dagen, eller til at bruge sociale medier som normalt.

Resultatet var, at gruppen som kun brugte 10 minutter om dagen på sociale medier havde markant mindre tegn på ensomhed og depression sammenlignet med kontrolgruppen. Begge grupper viste signifikante fald i angst og frygt for at gå glip af noget, hvilket tyder på at alene en opmærksomhed på brugen af sociale medier er en fordel.

Og en undersøgelse fra University College London viser, at 12% af dem, der bruger sociale medier i kortere tid, og 38% af dem, der bruger sociale medier fem eller flere timer om dagen viser tegn på at have en alvorlig, klinisk relevant depression.

Se mere hos Guilford Press

Og hos University College London

/LL


Også kvinder i tech ordner hjemmet

Ada Lovelace Day 13. november er en årlig fejring af kvinder i den ofte mandsdominerede STEM sektor (science, technology, engineering and maths). I den anledning har BBC talt med en række kvinder, der arbejder med teknologi om, hvordan covid-19 har påvirket dem og deres arbejde.

En række undersøgelser – senest fra Eurofound, som er et EU-institut til forbedring af leve- og arbejdsvilkår – viser, at kvinder bliver hårdere ramt under pandemien end mænd. De er mindre optimistiske end mænd omkring deres fremtid. De har i højere grad fået nedsat arbejdstid eller mistet deres job, og så har de måttet tage sig af familie og børn under nedlukningen.

Det ser også ud til at være tilfældet for kvinder i tech. Men generelt er de kvinder, BBC har talt med, optimistiske, selvom nogen af dem har mistet både job og kæreste. Jess Ratty, der er iværksætter og har et firma der laver PR for techvirksomheder, siger til BBC: ’ Det har været det sværeste år i mit liv. Jeg mistede 40% af min forretning på to dage i starten af nedlukningen. Jeg er vant til at arbejde hjemmefra. Men det største problem var pludselig at have min otteårige datter hjemme, da skolerne lukkede. Det var virkelig svært at skulle arbejde og klare børnepasning på samme tid. Jeg er flov over at sige, at hun brugte meget tid på at se Netflix og Disney+.’

I næste uge bringer techst et portræt af Ada Lovelace i serien om de videnskabsfolk, der er de tidlige ophav til dagens computere.

Se mere hos BBC

Og Eurofound

/LL


Fantombilleder snyder Teslas autopilot

Der har været mange sten på vejen for Teslas selvkørende biler. Blandt andet har de haft svært ved at skelne himlen fra en blå lastbil, hvilket medførte at bilen kørte ind i lastbilen og føreren døde. Og nu kan magasinet Wired berette om et nyt problem.

Denne gang handler det ikke om, hvad en automatiske bil ikke kan se, men om, at den måske ser for meget. Forskere ved Israels Ben Gurion Universitet i Negev har brugt de sidste to år på at eksperimentere med fantombilleder for at narre semi-autonome biler.

De har tidligere afsløret, at de med split-sekunders lysprojektioner på vejen kunne narre Teslas systemer til at stoppe uden varsel, når kameraet ser falske billeder af vejskilte eller fodgængere. I ny forskning har de fundet ud af, at de kan få samme resultat ved bare at vise nogle få frames af et vejskilt indsat i et billboard- en videoreklamesøjle ved vejsiden.

Forskerne frygter, at hvis hackere kaprer et internetforbundet billboard for at udføre tricket, kunne det forårsage trafikpropper eller ulykker, uden at efterlade beviser for, hvad der er sket.

Se mere hos Wired

/LL

Denne uge:

Globalt

Globalt for 15. Oktober 2020

Børn bliver deprimerede af sociale medier

Som vi skrev i artiklen om filmen The social Dilemma arbejder techgiganterne bevidst på at holde brugerne på deres platforme så længe som muligt. Tristan Harris, tidligere ansvarlig for etisk design hos Google kalder firmaerne for digitale Frankensteins, fordi nogle af funktionerne, som fx pull-down funktioner, opdateringer og notifikationer, er designet til at holde folk på platformen eller hele tiden vende tilbage efter mere.

Men overdreven brug af sociale medier kan have en negativ indvirkning på psyken. I en undersøgelse fra University of Pennsylvania blev 143 tilfældigt udvalgte studerende udvalgt til i tre uger enten at begrænse brugen af Facebook, Instagram og Snapchat til 10 minutter per platform om dagen, eller til at bruge sociale medier som normalt.

Resultatet var, at gruppen som kun brugte 10 minutter om dagen på sociale medier havde markant mindre tegn på ensomhed og depression sammenlignet med kontrolgruppen. Begge grupper viste signifikante fald i angst og frygt for at gå glip af noget, hvilket tyder på at alene en opmærksomhed på brugen af sociale medier er en fordel.

Og en undersøgelse fra University College London viser, at 12% af dem, der bruger sociale medier i kortere tid, og 38% af dem, der bruger sociale medier fem eller flere timer om dagen viser tegn på at have en alvorlig, klinisk relevant depression.

Se mere hos Guilford Press

Og hos University College London

/LL


Også kvinder i tech ordner hjemmet

Ada Lovelace Day 13. november er en årlig fejring af kvinder i den ofte mandsdominerede STEM sektor (science, technology, engineering and maths). I den anledning har BBC talt med en række kvinder, der arbejder med teknologi om, hvordan covid-19 har påvirket dem og deres arbejde.

En række undersøgelser – senest fra Eurofound, som er et EU-institut til forbedring af leve- og arbejdsvilkår – viser, at kvinder bliver hårdere ramt under pandemien end mænd. De er mindre optimistiske end mænd omkring deres fremtid. De har i højere grad fået nedsat arbejdstid eller mistet deres job, og så har de måttet tage sig af familie og børn under nedlukningen.

Det ser også ud til at være tilfældet for kvinder i tech. Men generelt er de kvinder, BBC har talt med, optimistiske, selvom nogen af dem har mistet både job og kæreste. Jess Ratty, der er iværksætter og har et firma der laver PR for techvirksomheder, siger til BBC: ’ Det har været det sværeste år i mit liv. Jeg mistede 40% af min forretning på to dage i starten af nedlukningen. Jeg er vant til at arbejde hjemmefra. Men det største problem var pludselig at have min otteårige datter hjemme, da skolerne lukkede. Det var virkelig svært at skulle arbejde og klare børnepasning på samme tid. Jeg er flov over at sige, at hun brugte meget tid på at se Netflix og Disney+.’

I næste uge bringer techst et portræt af Ada Lovelace i serien om de videnskabsfolk, der er de tidlige ophav til dagens computere.

Se mere hos BBC

Og Eurofound

/LL


Fantombilleder snyder Teslas autopilot

Der har været mange sten på vejen for Teslas selvkørende biler. Blandt andet har de haft svært ved at skelne himlen fra en blå lastbil, hvilket medførte at bilen kørte ind i lastbilen og føreren døde. Og nu kan magasinet Wired berette om et nyt problem.

Denne gang handler det ikke om, hvad en automatiske bil ikke kan se, men om, at den måske ser for meget. Forskere ved Israels Ben Gurion Universitet i Negev har brugt de sidste to år på at eksperimentere med fantombilleder for at narre semi-autonome biler.

De har tidligere afsløret, at de med split-sekunders lysprojektioner på vejen kunne narre Teslas systemer til at stoppe uden varsel, når kameraet ser falske billeder af vejskilte eller fodgængere. I ny forskning har de fundet ud af, at de kan få samme resultat ved bare at vise nogle få frames af et vejskilt indsat i et billboard- en videoreklamesøjle ved vejsiden.

Forskerne frygter, at hvis hackere kaprer et internetforbundet billboard for at udføre tricket, kunne det forårsage trafikpropper eller ulykker, uden at efterlade beviser for, hvad der er sket.

Se mere hos Wired

/LL

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: