Globalt

Globalt for 16 Januar 2020

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Små robottraktorer kan blive konkurrenter til Tezla og Waymo

Musks Tezla og Googles Waymo har fået uanselige konkurrenter blandt de førerløse køretøjer. Sværme af små robottraktorer kan blive de første kørertøjer, som er fuldstændig førerløse. Landbrugsrobotter, som traktorerne er, bevæger sig rundt på landbrugsjorder med en fart af bare 7 km / t, skriver OneZero.

Den amerikanske fabrikant af robottraktorer, Rabbit Tractors, kalder den første prototype The Rabbit – eller Kaninen. Den spreder frø til dækafgrøder, som landmændene planter imellem deres salgsafgrøder for at forbedre jorden. Andre tidlige versioner af de små autonome landbrugsrobotter gøder, klipper, skærer og fjerner ukrudt. Ofte kan de udstyres med forskellige tilbehør, så de samme traktorer udfører forskellige opgaver.

De små autonome traktorer revolutionerer ikke transporten, men de sigter mod at løse et vigtigt problem i landbruget. Den typiske kæmpe-traktor behandler en hel mark på samme måde og spreder pesticid eller gødning på hver tomme jord, uanset om den drager fordel af kemikalierne eller ej. Traktorerne kan koste op til, hvad der svarer til 4 mio dkr., hvilket gør dem upraktiske for små gårde og et dyrt aktiv, der går i tomgang på lange strækninger og på større opgaver. Forventningen er, at sværme af små, autonome traktorer kan mindske arbejds- og brændstofomkostningerne for landbruget og muliggøre bæredygtig praksis, der i øjeblikket betragtes som upraktisk, såsom “præcisionslandbrug”, hvor landmænd overvåger og dyrker planter enkeltvis.

At udvikle autonome traktorer er ikke simpelt – men de små traktorer har ikke kostet en mia $, og hvis vejen for Tezla og Waymo er brolagt med trafikuheld og statslige reguleringer er den nærmest uhindret i en kornmark.

Læs mere på OneZero

/JM


Amazon fejler i et forsøg på at standse medarbejderkritik

Et antal af Amazons ansatte har opfordret virksomheden til at forbedre sin klimapolitik, Amazons ledelse har for få dage siden truet med fyringer for at få ro på den voksende interne kritik af virksomhedens sløve planer og forhandlinger med olieindustrien om at reducere kulstofproduktionen.

En håndfuld Amazon-medarbejdere dannede tech-medarbejdernes klimabevægelse i slutningen af 2018, da de opfordrede til en aktionærresolution om at styrke virksomhedens klimapolitik. Initiativet, der blev bremset af administrerende direktør Jeff Bezos og Amazons bestyrelse, voksede til en virksomhedsomfattende bevægelse, der resulterede i at tusinder af arbejdere offentligt skrev under på et åbent brev, der bad Bezos om at gribe ind på klimaområdet, og til sidst medførte en walkout i protest i september.

Amazons aktuelle forsøg på at lukke munden på sine ansatte bliver opfattet som alarmerende af tech-medarbejderne. Foreløbig er det kun lykkedes at opnå, hvad den tidligere Google-arbejdstager og strejke-arrangør Meredith Whittaker har kaldt en Streisand-effekt, nemlig det modsatte af tavshed. Virksomhedens reaktion har henledt opmærksomheden på spørgsmålet, der har fået mange tech-medarbejdere i Amazon til at tale højere og længere og nogle til at stille regulære krav om forandring.

Beslutsomme Amazon-medarbejdere har delt historien om truslerne fra deres arbejdsplads med pressen. Historien er blevet dækket af Washington Post, The Guardian og andre medier, hermed også techst. Medarbejderne var bange for at udtale sig. Amazon har angiveligt påberåbt sig en ny intern regel om, at medarbejderne skal have tilladelse til at tale med pressen – en regel som krænkes, hvis medarbejdere udtaler sig offentligt om virksomhedens klimapolitikker uden forudgående HR-godkendelse.

– Dette er en tid, hvor medarbejdere i enhver virksomhed skal stille kritiske spørgsmål om deres virksomheds rolle i klimakrisen og stå frem, udtaler Emily Cunningham, designer hos Amazon, og modtager af en fyringsadvarsel.

Læs mere på OneZero

/JM


Hvor rammer 5G Data først?

Wired har forslag til, hvilke brancher og typer af teknologi som først vil gøre brug af 5G-nettet: Transport, medicin og produktion er nogle af dem.

5G-produktion: På Foxconn’s megafactory i Shenzhen, Kina, lyser grønne lamper på rækker af maskiner og udstyr, robotter transporterer produktionsdele med mekaniske arme der griber og placerer delene med overmenneskelig hastighed og præcision, og kameraer inspicerer kredsløb for mangler. Bag automatiseringen ligger en tsunami af data. Maskinerne sender utrolige mængder information med en forbløffende hastighed – hver detalje i deres opførsel og ydeevne – til 5G-sendere, der er spredt rundt om bygningen. 5G bliver til industri 4.0.

5G-transport: Jo hurtigere man kan få data ind og ud af en kørende robot, jo bedre er oplevelsen. Producenter af førerløse køretøjer ønsker sig et hurtigere net, men måske er det en bedre ide helt at genoverveje den måde, biler kører på. Hvis køretøjer kobles sammen fx ved hjælp af radiosendere, kan man komme ud over menneskelige begrænsninger. Biler vil kunne bevæge sig synkront som fiskestimer, glat og tæt uden at kollidere.

5G-kirurgi: Wired henviser til en teleoperation udført på en hjertepatient i Indien, hvor patient og kirurg opholdt sig 20 km fra hinanden. Operationen blev udført over internettet, fordi forbindelserne der nu er så pålidelige, at operationer er tilrådelige. Hvis læger var i stand til at udføre eksterne nødprocedurer for at behandle hjerteanfald eller slagtilfælde på for eksempel militære fartøjer eller i dele af verden som i Indiens landsbysamfund, der har få hjertespecialister, men har relativt god mobildækning, vil en masse liv kunne reddes. Kirurger bliver ikke alle distance-arbejdere natten over, og internetinfrastruktur udvikler sig langsomt, men med 5G kan det ende med, at der altid er en læge i huset.

Læs mere på Wired

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 16 Januar 2020

Små robottraktorer kan blive konkurrenter til Tezla og Waymo

Musks Tezla og Googles Waymo har fået uanselige konkurrenter blandt de førerløse køretøjer. Sværme af små robottraktorer kan blive de første kørertøjer, som er fuldstændig førerløse. Landbrugsrobotter, som traktorerne er, bevæger sig rundt på landbrugsjorder med en fart af bare 7 km / t, skriver OneZero.

Den amerikanske fabrikant af robottraktorer, Rabbit Tractors, kalder den første prototype The Rabbit – eller Kaninen. Den spreder frø til dækafgrøder, som landmændene planter imellem deres salgsafgrøder for at forbedre jorden. Andre tidlige versioner af de små autonome landbrugsrobotter gøder, klipper, skærer og fjerner ukrudt. Ofte kan de udstyres med forskellige tilbehør, så de samme traktorer udfører forskellige opgaver.

De små autonome traktorer revolutionerer ikke transporten, men de sigter mod at løse et vigtigt problem i landbruget. Den typiske kæmpe-traktor behandler en hel mark på samme måde og spreder pesticid eller gødning på hver tomme jord, uanset om den drager fordel af kemikalierne eller ej. Traktorerne kan koste op til, hvad der svarer til 4 mio dkr., hvilket gør dem upraktiske for små gårde og et dyrt aktiv, der går i tomgang på lange strækninger og på større opgaver. Forventningen er, at sværme af små, autonome traktorer kan mindske arbejds- og brændstofomkostningerne for landbruget og muliggøre bæredygtig praksis, der i øjeblikket betragtes som upraktisk, såsom “præcisionslandbrug”, hvor landmænd overvåger og dyrker planter enkeltvis.

At udvikle autonome traktorer er ikke simpelt – men de små traktorer har ikke kostet en mia $, og hvis vejen for Tezla og Waymo er brolagt med trafikuheld og statslige reguleringer er den nærmest uhindret i en kornmark.

Læs mere på OneZero

/JM


Amazon fejler i et forsøg på at standse medarbejderkritik

Et antal af Amazons ansatte har opfordret virksomheden til at forbedre sin klimapolitik, Amazons ledelse har for få dage siden truet med fyringer for at få ro på den voksende interne kritik af virksomhedens sløve planer og forhandlinger med olieindustrien om at reducere kulstofproduktionen.

En håndfuld Amazon-medarbejdere dannede tech-medarbejdernes klimabevægelse i slutningen af 2018, da de opfordrede til en aktionærresolution om at styrke virksomhedens klimapolitik. Initiativet, der blev bremset af administrerende direktør Jeff Bezos og Amazons bestyrelse, voksede til en virksomhedsomfattende bevægelse, der resulterede i at tusinder af arbejdere offentligt skrev under på et åbent brev, der bad Bezos om at gribe ind på klimaområdet, og til sidst medførte en walkout i protest i september.

Amazons aktuelle forsøg på at lukke munden på sine ansatte bliver opfattet som alarmerende af tech-medarbejderne. Foreløbig er det kun lykkedes at opnå, hvad den tidligere Google-arbejdstager og strejke-arrangør Meredith Whittaker har kaldt en Streisand-effekt, nemlig det modsatte af tavshed. Virksomhedens reaktion har henledt opmærksomheden på spørgsmålet, der har fået mange tech-medarbejdere i Amazon til at tale højere og længere og nogle til at stille regulære krav om forandring.

Beslutsomme Amazon-medarbejdere har delt historien om truslerne fra deres arbejdsplads med pressen. Historien er blevet dækket af Washington Post, The Guardian og andre medier, hermed også techst. Medarbejderne var bange for at udtale sig. Amazon har angiveligt påberåbt sig en ny intern regel om, at medarbejderne skal have tilladelse til at tale med pressen – en regel som krænkes, hvis medarbejdere udtaler sig offentligt om virksomhedens klimapolitikker uden forudgående HR-godkendelse.

– Dette er en tid, hvor medarbejdere i enhver virksomhed skal stille kritiske spørgsmål om deres virksomheds rolle i klimakrisen og stå frem, udtaler Emily Cunningham, designer hos Amazon, og modtager af en fyringsadvarsel.

Læs mere på OneZero

/JM


Hvor rammer 5G Data først?

Wired har forslag til, hvilke brancher og typer af teknologi som først vil gøre brug af 5G-nettet: Transport, medicin og produktion er nogle af dem.

5G-produktion: På Foxconn’s megafactory i Shenzhen, Kina, lyser grønne lamper på rækker af maskiner og udstyr, robotter transporterer produktionsdele med mekaniske arme der griber og placerer delene med overmenneskelig hastighed og præcision, og kameraer inspicerer kredsløb for mangler. Bag automatiseringen ligger en tsunami af data. Maskinerne sender utrolige mængder information med en forbløffende hastighed – hver detalje i deres opførsel og ydeevne – til 5G-sendere, der er spredt rundt om bygningen. 5G bliver til industri 4.0.

5G-transport: Jo hurtigere man kan få data ind og ud af en kørende robot, jo bedre er oplevelsen. Producenter af førerløse køretøjer ønsker sig et hurtigere net, men måske er det en bedre ide helt at genoverveje den måde, biler kører på. Hvis køretøjer kobles sammen fx ved hjælp af radiosendere, kan man komme ud over menneskelige begrænsninger. Biler vil kunne bevæge sig synkront som fiskestimer, glat og tæt uden at kollidere.

5G-kirurgi: Wired henviser til en teleoperation udført på en hjertepatient i Indien, hvor patient og kirurg opholdt sig 20 km fra hinanden. Operationen blev udført over internettet, fordi forbindelserne der nu er så pålidelige, at operationer er tilrådelige. Hvis læger var i stand til at udføre eksterne nødprocedurer for at behandle hjerteanfald eller slagtilfælde på for eksempel militære fartøjer eller i dele af verden som i Indiens landsbysamfund, der har få hjertespecialister, men har relativt god mobildækning, vil en masse liv kunne reddes. Kirurger bliver ikke alle distance-arbejdere natten over, og internetinfrastruktur udvikler sig langsomt, men med 5G kan det ende med, at der altid er en læge i huset.

Læs mere på Wired

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort