Globalt

Globalt for 25. Februar 2021

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Spotify udvider til mere end 80 nye markeder

Streamingsplatformen Spotify skal lanceres på 85 nye markeder, hvilket bringer tjenesten ud til mere end en milliard flere mennesker, skriver BBC. Spotify har også annonceret en ny abonnementstjeneste med bedre lydkvalitet og et nyt reklamemarked for podcasts. De fleste af de nye markeder er udviklingslande i Asien, Afrika, Stillehavet og Caribien.

Spotify grafik – Wikimedia Commons – LUUmich

– Tilsammen repræsenterer disse markeder mere end en milliard mennesker, hvor næsten halvdelen af dem allerede bruger internettet, siger Alex Norström, talsmand for Spotify.

– Nogle af de steder vi udvider med, som Bangladesh, Pakistan og Nigeria, har de hurtigst voksende internetpopulationer i verden, tilføjer han. En tidligere ekspansion i Indien, Rusland og Mellemøsten har allerede givet millioner af nye abonnenter. Det svenske firma, der startede sin service for mere end et årti siden, er i øjeblikket tilgængeligt i 93 lande og har 345 millioner aktive brugere hver måned.

Musikere har længe kritiseret Spotify for at betale utilstrækkelig royalty, men Spotify har været tilbageholdende med at hæve sine abonnementspriser på grund af øget konkurrence fra Apple, Amazon og Google. Spotify påtænker at udvide indholdet og tilføje mere lokalt materiale på de markeder, de opererer på.

Spotify annoncerer også oprettelsen af en podcast-reklamemarked, hvor annoncører kan købe fra et netværk af originale eksklusive og uafhængige podcasts. Podcasts er en vigtig del af Spotifys strategi som får virksomheden til at skille sig ud i konkurrencen.

Læs mere på BBC

/JM


Generation Q(uarantine): Pandemiens børn

Et barn, der nu er 10 år, har brugt en tiendedel af sit liv i karantæne, væk fra bedsteforældre, venner, skole, sport og andre aktiviteter. Karantænen har en ødelæggende effekt på deres sociale, fysiske og mentale udvikling, skriver Medical Futurist. Mere end en fjerdedel af børn i alderen 5-16 år har fortalt om forstyrret søvn. 18% af børnene i England med psykiske problemer følte sig bange for at forlade deres hjem på grund af COVID-19. COVID-19 er blevet monsteret under sengen. Disse årgange af børn kaldes allerede ’Generation Q’, som i quarantine – karantæne.

Medical Futurist

Den frygt, der følger med virussen, vil blive integreret i den unge generation. Vi kan ikke engang begynde at forestille os, hvordan det vil vise sig, når de vokser op. Vil de være mere bange? Mindre uafhængige, mindre modige eller lige det modsatte, bliver de mere modstandsdygtige? Undersøgelser er i gang, men sikkert er det, at denne generation har alt for meget på skuldrene.

’I april sidste år havde pandemien forstyrret skolegangen for omkring 90 % af verdens børn i skolealderen. En hidtil uset antal på 1,4 milliard studerende blev udelukket fra deres skoler i 192 lande’- skrev Human Rights Watch i en rapport. Og dem, der havde adgang til teknologi, blev betragtet som heldige, da ifølge den samme rapport ’mere end en tredjedel ikke har adgang til fjernundervisning, fordi de ikke har fået værktøjerne eller støtten til at fortsætte med at lære hjemmefra.’

UNICEFs anbefalinger til at mindske virkningerne af COVID-19 på børn og deres familier

• Til regeringer: Uddanne sundheds- og socialtjenestearbejdere om COVID-19s betydning for børns trivsel

• Til techindustrien: Garantere, at onlineplatforme har forbedret sikkerhed og beskyttelsesforanstaltninger for børn samt at øge investeringerne i sikre teknologier, der fremmer kvalitetsindlæring og færdigheder.

• Til forældre: Hjælp børnene med at forstå de risici, der er forbundet med Internettet og digitale teknologier, samt vær opmærksom på mistrivsel, der kan opstå med onlineaktivitet.

• Til skoler: Giv børn adgang til skolebaseret rådgivningstjeneste.

Læs mere på Medical Futurist

/JM


Boston Dynamics ‘Robothund’ bevæbnet – med paintballs

En gruppe aktivister har vedhæftet en paintball pistol til en ’Boston Dynamic’ robot som en kommentar til den automatiserede fremtid, skriver Wired. Projektet, der hedder Spot’s Rampage, er udarbejdet af MSCHF (udtalt “ondskabsfuldt”, selvfølgelig), et internetkollektiv, der regelmæssigt udfører særligt udtænkte drengestreger.

Tidligere MSCHF-stunts har været en app, der gav $ 25.000 til den der kunne holde en knap nede længst; salg af ’Jesus Shoes’ sneakers med ægte helligt vand i sålerne og udvikling af en astrologibaseret app til køb af aktiter.

Daniel Greenberg, medlem af MSCHF, hævder, at der dog er en seriøs side ved Spot’s Rampage. – Hver gang du ser en TikTok eller en dans med robotten, er det som: Åh Gud, Spot er så glad, siger Greenberg. – Men hvis vi faktisk taler ærligt om, hvad den skal bruges til i den virkelige verden, er det til politiet eller til militæret.’

Naturligvis er Boston Dynamics ikke særlig tilfredse. Virksomheden tweetede fredag: ’Vi fordømmer skildringen af vores teknologi på enhver måde, der fremmer vold, skade eller intimidering. Vores mission er at skabe og levere meget dygtige robotter, der inspirerer, glæder og påvirker samfundet positivt.’

Stuntet er lidt ironisk i betragtning af MSCHFs baggrundshistorie. Kollektivet siger, at pengene til dets stunts kommer fra ’venture backing’ og tidligere udførte meme-spinding pranks, som spilopperne betegnes i USA.

Besøg Spot’s Rampage her

Læs mere på Wired

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 25. Februar 2021

Spotify udvider til mere end 80 nye markeder

Streamingsplatformen Spotify skal lanceres på 85 nye markeder, hvilket bringer tjenesten ud til mere end en milliard flere mennesker, skriver BBC. Spotify har også annonceret en ny abonnementstjeneste med bedre lydkvalitet og et nyt reklamemarked for podcasts. De fleste af de nye markeder er udviklingslande i Asien, Afrika, Stillehavet og Caribien.

Spotify grafik – Wikimedia Commons – LUUmich

– Tilsammen repræsenterer disse markeder mere end en milliard mennesker, hvor næsten halvdelen af dem allerede bruger internettet, siger Alex Norström, talsmand for Spotify.

– Nogle af de steder vi udvider med, som Bangladesh, Pakistan og Nigeria, har de hurtigst voksende internetpopulationer i verden, tilføjer han. En tidligere ekspansion i Indien, Rusland og Mellemøsten har allerede givet millioner af nye abonnenter. Det svenske firma, der startede sin service for mere end et årti siden, er i øjeblikket tilgængeligt i 93 lande og har 345 millioner aktive brugere hver måned.

Musikere har længe kritiseret Spotify for at betale utilstrækkelig royalty, men Spotify har været tilbageholdende med at hæve sine abonnementspriser på grund af øget konkurrence fra Apple, Amazon og Google. Spotify påtænker at udvide indholdet og tilføje mere lokalt materiale på de markeder, de opererer på.

Spotify annoncerer også oprettelsen af en podcast-reklamemarked, hvor annoncører kan købe fra et netværk af originale eksklusive og uafhængige podcasts. Podcasts er en vigtig del af Spotifys strategi som får virksomheden til at skille sig ud i konkurrencen.

Læs mere på BBC

/JM


Generation Q(uarantine): Pandemiens børn

Et barn, der nu er 10 år, har brugt en tiendedel af sit liv i karantæne, væk fra bedsteforældre, venner, skole, sport og andre aktiviteter. Karantænen har en ødelæggende effekt på deres sociale, fysiske og mentale udvikling, skriver Medical Futurist. Mere end en fjerdedel af børn i alderen 5-16 år har fortalt om forstyrret søvn. 18% af børnene i England med psykiske problemer følte sig bange for at forlade deres hjem på grund af COVID-19. COVID-19 er blevet monsteret under sengen. Disse årgange af børn kaldes allerede ’Generation Q’, som i quarantine – karantæne.

Medical Futurist

Den frygt, der følger med virussen, vil blive integreret i den unge generation. Vi kan ikke engang begynde at forestille os, hvordan det vil vise sig, når de vokser op. Vil de være mere bange? Mindre uafhængige, mindre modige eller lige det modsatte, bliver de mere modstandsdygtige? Undersøgelser er i gang, men sikkert er det, at denne generation har alt for meget på skuldrene.

’I april sidste år havde pandemien forstyrret skolegangen for omkring 90 % af verdens børn i skolealderen. En hidtil uset antal på 1,4 milliard studerende blev udelukket fra deres skoler i 192 lande’- skrev Human Rights Watch i en rapport. Og dem, der havde adgang til teknologi, blev betragtet som heldige, da ifølge den samme rapport ’mere end en tredjedel ikke har adgang til fjernundervisning, fordi de ikke har fået værktøjerne eller støtten til at fortsætte med at lære hjemmefra.’

UNICEFs anbefalinger til at mindske virkningerne af COVID-19 på børn og deres familier

• Til regeringer: Uddanne sundheds- og socialtjenestearbejdere om COVID-19s betydning for børns trivsel

• Til techindustrien: Garantere, at onlineplatforme har forbedret sikkerhed og beskyttelsesforanstaltninger for børn samt at øge investeringerne i sikre teknologier, der fremmer kvalitetsindlæring og færdigheder.

• Til forældre: Hjælp børnene med at forstå de risici, der er forbundet med Internettet og digitale teknologier, samt vær opmærksom på mistrivsel, der kan opstå med onlineaktivitet.

• Til skoler: Giv børn adgang til skolebaseret rådgivningstjeneste.

Læs mere på Medical Futurist

/JM


Boston Dynamics ‘Robothund’ bevæbnet – med paintballs

En gruppe aktivister har vedhæftet en paintball pistol til en ’Boston Dynamic’ robot som en kommentar til den automatiserede fremtid, skriver Wired. Projektet, der hedder Spot’s Rampage, er udarbejdet af MSCHF (udtalt “ondskabsfuldt”, selvfølgelig), et internetkollektiv, der regelmæssigt udfører særligt udtænkte drengestreger.

Tidligere MSCHF-stunts har været en app, der gav $ 25.000 til den der kunne holde en knap nede længst; salg af ’Jesus Shoes’ sneakers med ægte helligt vand i sålerne og udvikling af en astrologibaseret app til køb af aktiter.

Daniel Greenberg, medlem af MSCHF, hævder, at der dog er en seriøs side ved Spot’s Rampage. – Hver gang du ser en TikTok eller en dans med robotten, er det som: Åh Gud, Spot er så glad, siger Greenberg. – Men hvis vi faktisk taler ærligt om, hvad den skal bruges til i den virkelige verden, er det til politiet eller til militæret.’

Naturligvis er Boston Dynamics ikke særlig tilfredse. Virksomheden tweetede fredag: ’Vi fordømmer skildringen af vores teknologi på enhver måde, der fremmer vold, skade eller intimidering. Vores mission er at skabe og levere meget dygtige robotter, der inspirerer, glæder og påvirker samfundet positivt.’

Stuntet er lidt ironisk i betragtning af MSCHFs baggrundshistorie. Kollektivet siger, at pengene til dets stunts kommer fra ’venture backing’ og tidligere udførte meme-spinding pranks, som spilopperne betegnes i USA.

Besøg Spot’s Rampage her

Læs mere på Wired

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: