Globalt

Globalt for 6. Februar 2020

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

99 mobiltelefoner narrer Google Maps

Vi kender de røde streger på Google Maps, når vi kører i myldretiden eller er på vej ind i et vejarbejde. Hvis forsinkelsen er tilstrækkelig stor, hvilket også er noget, men får at vide af Google Maps, er det noget, der kan få en til at køre en anden vej.

Men hvordan finder de egentlig ud af det hos Google? Det gør de blandt andet ved at registrere, hvor mange mobiltelefoner, der er i et bestemt område. Hvis der er mange mobiltelefoner tages det som et udtryk for, at der er tæt trafik.

Det udnyttede den tyske kunstner Simon Weckert, der lånte 99 mobiltelefoner, som han transporterede rundt i nogle tomme gader i Berlin i en lille pibende, rød trækvogn. Det fik Google Maps til at registrere de gader, han gik rundt i som nærmest blokerede af trafik, og Simon Weckert fik erobret en lille smule Berlin tilbage fra Google.

Læse mere hos Simon Weckert

/LL


Der er mange, der er trætte af Uber

Det er ikke kun i Danmark mange er kede af Uber, tjenesten er også ude af Bulgarien, Ungarn, Kina og Australiens Northern Territory. I det meste af Tyskland, kan man heller ikke køre med Uber, fordi man kræver at alle Uber-chauffører køber officielle kommercielle licenser, undtagelserne er Berlin og München.

Ud over sikkerheden er det chaufførernes arbejdsvilkår, der bekymrer. Det har blandt andet ført til regler om mindsteløn til chaufførerne i New York City og Seattle, der kan vise sig at være alvorlige trusler mod Uber og en anden tilsvarende tjeneste, Lyft.

Og da Uber og Lyft fik tilladelse til at køre i Vancouver i sidste måned, skulle det stort set foregå på samme måde, som hvis de var almindelige taxaselskaber. Det er dog ikke alle i Vancouver, der er glade for reguleringen, for mange mener, at der er for få taxaer i British Columbia, hvor Vancouver ligger. Der er kun udstedt 4.000 taxalicenser i den canadiske provins, mens der I den amerikanske delstat Massachusetts, som har ca. samme indbyggertal er 70,000 aktive licenser.

Læs mere hos Oyster og Wired

/LL


Førerløse biler kan ikke tåle frost

De fleste førerløse biler bliver testet under optimale vejrforhold i amerikanske stater som fx Californien, Arizona, Texas og Florida. Men også europæisk udviklede biler har det svært i vintervejret. Den canadiske forsker Krzysztof Czarnecki har brugt et tysk datasæt til at bygge en førerløs bil, som han testede på canadiske veje.

Det gik fint indtil det blev vinter, hvor bilen blev en selvkørende ulykkesfugl, hvor chaufføren hele tiden måtte gribe ind, fordi bilens sensorer ikke kunne se mange af de punkter de orienterer sig efter under dårlige vejrforhold.

Andre forskere har bekræftet Czarnecki, og ifølge Wired er det kun Alfphabets Waymo og Argo, som Ford og Volkswagen står bag, der tester selvkørende biler under vinterforhold. Matthew Johnson-Roberson, som er professor ved University of Michigan siger da også, at der på alle måder er lang vej til, at selvkørende biler kan lukkes ud på vejene, og at deres manglende evne til at navigere i dårligt vejr er en at hovedårsagerne.

Læs mere hos Wired

/LL

Denne uge:

Globalt

Globalt for 6. Februar 2020

99 mobiltelefoner narrer Google Maps

Vi kender de røde streger på Google Maps, når vi kører i myldretiden eller er på vej ind i et vejarbejde. Hvis forsinkelsen er tilstrækkelig stor, hvilket også er noget, men får at vide af Google Maps, er det noget, der kan få en til at køre en anden vej.

Men hvordan finder de egentlig ud af det hos Google? Det gør de blandt andet ved at registrere, hvor mange mobiltelefoner, der er i et bestemt område. Hvis der er mange mobiltelefoner tages det som et udtryk for, at der er tæt trafik.

Det udnyttede den tyske kunstner Simon Weckert, der lånte 99 mobiltelefoner, som han transporterede rundt i nogle tomme gader i Berlin i en lille pibende, rød trækvogn. Det fik Google Maps til at registrere de gader, han gik rundt i som nærmest blokerede af trafik, og Simon Weckert fik erobret en lille smule Berlin tilbage fra Google.

Læse mere hos Simon Weckert

/LL


Der er mange, der er trætte af Uber

Det er ikke kun i Danmark mange er kede af Uber, tjenesten er også ude af Bulgarien, Ungarn, Kina og Australiens Northern Territory. I det meste af Tyskland, kan man heller ikke køre med Uber, fordi man kræver at alle Uber-chauffører køber officielle kommercielle licenser, undtagelserne er Berlin og München.

Ud over sikkerheden er det chaufførernes arbejdsvilkår, der bekymrer. Det har blandt andet ført til regler om mindsteløn til chaufførerne i New York City og Seattle, der kan vise sig at være alvorlige trusler mod Uber og en anden tilsvarende tjeneste, Lyft.

Og da Uber og Lyft fik tilladelse til at køre i Vancouver i sidste måned, skulle det stort set foregå på samme måde, som hvis de var almindelige taxaselskaber. Det er dog ikke alle i Vancouver, der er glade for reguleringen, for mange mener, at der er for få taxaer i British Columbia, hvor Vancouver ligger. Der er kun udstedt 4.000 taxalicenser i den canadiske provins, mens der I den amerikanske delstat Massachusetts, som har ca. samme indbyggertal er 70,000 aktive licenser.

Læs mere hos Oyster og Wired

/LL


Førerløse biler kan ikke tåle frost

De fleste førerløse biler bliver testet under optimale vejrforhold i amerikanske stater som fx Californien, Arizona, Texas og Florida. Men også europæisk udviklede biler har det svært i vintervejret. Den canadiske forsker Krzysztof Czarnecki har brugt et tysk datasæt til at bygge en førerløs bil, som han testede på canadiske veje.

Det gik fint indtil det blev vinter, hvor bilen blev en selvkørende ulykkesfugl, hvor chaufføren hele tiden måtte gribe ind, fordi bilens sensorer ikke kunne se mange af de punkter de orienterer sig efter under dårlige vejrforhold.

Andre forskere har bekræftet Czarnecki, og ifølge Wired er det kun Alfphabets Waymo og Argo, som Ford og Volkswagen står bag, der tester selvkørende biler under vinterforhold. Matthew Johnson-Roberson, som er professor ved University of Michigan siger da også, at der på alle måder er lang vej til, at selvkørende biler kan lukkes ud på vejene, og at deres manglende evne til at navigere i dårligt vejr er en at hovedårsagerne.

Læs mere hos Wired

/LL

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: