Globalt

Globalt for 6. Maj 2021

Vi har samlet nogle af ugens nyheder fra internationale medier.

Amazons arbejdsstyrke i skyggen

Mexico har vedtaget en ny lov som næsten fuldstændig forbyder underleverancer og outsourcet arbejdskraft – og det har der været god grund til, når man læser Reuters artikel om Mexicos skyggearbejdskraft hos Amazon.

Amazon varelager. Foto: Amazon

Mange arbejdstagere siger, at de ofte var tvunget til at udføre overarbejde under trussel om at miste løn eller blive fyret, og at massefyringer sker regelmæssigt.

Kun én havde modtaget en kopi af sin kontrakt – som ellers krævet ved lov – og to tidligere amazonarbejdere siger, at de var forpligtet til at underskrive blanke fratrædelsespapirer af rekrutteringsbureauerne, før ansættelsen. Mere end to tredjedele af Amazons arbejdsstyrke i virksomhedens mexicanske lagre er outsourcet til underentreprenører – uformelt kendt som en ’skygge arbejdsstyrke’. Virksomheden offentliggør ikke sådanne data og har afvist at give et tal.

I en WhatsApp-besked fra Amazons personaleafdeling til en arbejdsgruppe stod der:

’Hej gutter, god eftermiddag, bare så I ved, at I ALLE har OBLIGATORISK overarbejde på lørdag’.

’BEMÆRK: Husk, at når det er obligatorisk overarbejde, og du ikke kommer, tæller det som uberettiget fravær’.

Amazons arbejdsmodel i Mexico er en del af en global tendens, hvor virksomheder forsøger at undgå et direkte ansættelsesforhold til arbejdstagere.

Læs mere på Reuters

/JM


Amazons salg i 2020 i EU 44 milliarder € – selskabsskat 0

På trods af nedlukningsbølgens forøgede aktivitet hos Amazon, havde virksomhedens afdeling i Luxembourg et tab på 1,2 milliarder euro og betalte derfor nul i selskabsskat, skriver The Guardian. Amazons regnskab, der blev indgivet i Luxembourg, viser imidlertid, at salget i 2020 steg med 12 milliarder euro fra 32 milliarder euro i 2019. Det rejser nye spørgsmål om Amazons skatteplanlægning, efter at de seneste virksomhedsoplysninger om rekordsalg på € 44 mia. i Europa sidste år.

Amazon Luxembourg, Wikimedia Commons

Big Tech, og ikke mindst Amazon, er afhængig af Europas offentlige tjenester, landenes infrastruktur, arbejdskraftens uddannelse og sunde arbejdsstyrker. Men i modsætning til mindre virksomheder og hårdtarbejdende skatteydere betaler de tekniske giganter ikke rimeligt til de fælles udgifter, mener blandt andet EU-Kommissionen. Virksomheden har fx 2,7 milliarder euro i overførte underskud, der kan bruges på at reducere skat, der skal betales af fremtidigt overskud.

I sidste måned fremlagde Joe Biden planer i OECD, som hovedsageligt består af rige lande, for gennemgribende ændringer af det globale skattesystem, herunder en skattesats på 21% som minimum for selskaber, i et forsøg på at forhindre multinationale virksomheder i at udnytte smuthuller i systemet. Tyskland og Frankrig har støttet planerne, men UK har forholdt sig tavst.

I henhold til den amerikanske præsidents forslag vil store teknologivirksomheder og andre virksomheder blive tvunget til at betale skat til nationale regeringer baseret på det salg, de genererer i hvert land, uanset hvor de er baseret.

Læs mere på The Guardian

/JM


Chaufførmangel og reguleringer truer Ubers og Lyfts opsving

Amerikanske taxi-kunder prajer stadig flere ture efter et års pandemibegrænsninger, men Ubers og LYFTs tilbagevenden er overskygget af mangel på chauffører og trusler fra lovgivere om, at arbejdstagere kan blive omklassificeret til ansatte.

Foto: Wikimedia Commons

USA’s præsident Joe Biden førte valgkamp på at skaffe bedre vilkår for gig-arbejdstagere, og amerikanske arbejderorganisationer intensiverede i sidste uge debatten med krav om omklassificering. Aktierne i Uber og Lyft faldt henholdsvis 8% og 12% efter den seneste udmelding. Uber og Lyft er helt afhængige af billig fleksibel arbejdskraft.

Selv om en omklassificering af uafhængige kontraktansatte ikke planlægges til at ske hurtigt, og nogle analytikere forventer et kompromis mellem tilsynsmyndighederne og virksomhederne, udgør truslen en risiko for Ubers og Lyfts vækst og bundlinje.

Virksomhederne kæmper for at opnå vækst i turefterspørgsel, men mange amerikanske chauffører er fortsat er uvillige til at genoptage arbejdet på vejene som fører til usikkerhed og økonomiske bekymringer. Det kan betyde, at virksomhederne risikerer utilfredse kunder eller højere omkostninger, som kan tilskynde bilister til at vende tilbage til egne biler.

Læs mere på Reuters

/JM

Denne uge:

Globalt

Globalt for 6. Maj 2021

Amazons arbejdsstyrke i skyggen

Mexico har vedtaget en ny lov som næsten fuldstændig forbyder underleverancer og outsourcet arbejdskraft – og det har der været god grund til, når man læser Reuters artikel om Mexicos skyggearbejdskraft hos Amazon.

Amazon varelager. Foto: Amazon

Mange arbejdstagere siger, at de ofte var tvunget til at udføre overarbejde under trussel om at miste løn eller blive fyret, og at massefyringer sker regelmæssigt.

Kun én havde modtaget en kopi af sin kontrakt – som ellers krævet ved lov – og to tidligere amazonarbejdere siger, at de var forpligtet til at underskrive blanke fratrædelsespapirer af rekrutteringsbureauerne, før ansættelsen. Mere end to tredjedele af Amazons arbejdsstyrke i virksomhedens mexicanske lagre er outsourcet til underentreprenører – uformelt kendt som en ’skygge arbejdsstyrke’. Virksomheden offentliggør ikke sådanne data og har afvist at give et tal.

I en WhatsApp-besked fra Amazons personaleafdeling til en arbejdsgruppe stod der:

’Hej gutter, god eftermiddag, bare så I ved, at I ALLE har OBLIGATORISK overarbejde på lørdag’.

’BEMÆRK: Husk, at når det er obligatorisk overarbejde, og du ikke kommer, tæller det som uberettiget fravær’.

Amazons arbejdsmodel i Mexico er en del af en global tendens, hvor virksomheder forsøger at undgå et direkte ansættelsesforhold til arbejdstagere.

Læs mere på Reuters

/JM


Amazons salg i 2020 i EU 44 milliarder € – selskabsskat 0

På trods af nedlukningsbølgens forøgede aktivitet hos Amazon, havde virksomhedens afdeling i Luxembourg et tab på 1,2 milliarder euro og betalte derfor nul i selskabsskat, skriver The Guardian. Amazons regnskab, der blev indgivet i Luxembourg, viser imidlertid, at salget i 2020 steg med 12 milliarder euro fra 32 milliarder euro i 2019. Det rejser nye spørgsmål om Amazons skatteplanlægning, efter at de seneste virksomhedsoplysninger om rekordsalg på € 44 mia. i Europa sidste år.

Amazon Luxembourg, Wikimedia Commons

Big Tech, og ikke mindst Amazon, er afhængig af Europas offentlige tjenester, landenes infrastruktur, arbejdskraftens uddannelse og sunde arbejdsstyrker. Men i modsætning til mindre virksomheder og hårdtarbejdende skatteydere betaler de tekniske giganter ikke rimeligt til de fælles udgifter, mener blandt andet EU-Kommissionen. Virksomheden har fx 2,7 milliarder euro i overførte underskud, der kan bruges på at reducere skat, der skal betales af fremtidigt overskud.

I sidste måned fremlagde Joe Biden planer i OECD, som hovedsageligt består af rige lande, for gennemgribende ændringer af det globale skattesystem, herunder en skattesats på 21% som minimum for selskaber, i et forsøg på at forhindre multinationale virksomheder i at udnytte smuthuller i systemet. Tyskland og Frankrig har støttet planerne, men UK har forholdt sig tavst.

I henhold til den amerikanske præsidents forslag vil store teknologivirksomheder og andre virksomheder blive tvunget til at betale skat til nationale regeringer baseret på det salg, de genererer i hvert land, uanset hvor de er baseret.

Læs mere på The Guardian

/JM


Chaufførmangel og reguleringer truer Ubers og Lyfts opsving

Amerikanske taxi-kunder prajer stadig flere ture efter et års pandemibegrænsninger, men Ubers og LYFTs tilbagevenden er overskygget af mangel på chauffører og trusler fra lovgivere om, at arbejdstagere kan blive omklassificeret til ansatte.

Foto: Wikimedia Commons

USA’s præsident Joe Biden førte valgkamp på at skaffe bedre vilkår for gig-arbejdstagere, og amerikanske arbejderorganisationer intensiverede i sidste uge debatten med krav om omklassificering. Aktierne i Uber og Lyft faldt henholdsvis 8% og 12% efter den seneste udmelding. Uber og Lyft er helt afhængige af billig fleksibel arbejdskraft.

Selv om en omklassificering af uafhængige kontraktansatte ikke planlægges til at ske hurtigt, og nogle analytikere forventer et kompromis mellem tilsynsmyndighederne og virksomhederne, udgør truslen en risiko for Ubers og Lyfts vækst og bundlinje.

Virksomhederne kæmper for at opnå vækst i turefterspørgsel, men mange amerikanske chauffører er fortsat er uvillige til at genoptage arbejdet på vejene som fører til usikkerhed og økonomiske bekymringer. Det kan betyde, at virksomhederne risikerer utilfredse kunder eller højere omkostninger, som kan tilskynde bilister til at vende tilbage til egne biler.

Læs mere på Reuters

/JM

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort