I Fredensborg kan skiltene tale

På Blindecenter Bredegaard er det velfærdsteknologiske værktøj Blinfo, der hjælper blinde med at høre de ting, vi andre kan se, blevet så stor en succes, at centrets personale og brugere nu vil bruge teknologien til at åbne op for kulturtilbud og skabe et imødekommende og trygt byrum. techst har besøgt bocentret til en snak om værktøjets fremtid.

På vejen fra Fredensborg station mod Blindecenter Bredegaard ligger der er en 7—Eleven, hvor man lige nu kan man købe en baguettesandwich til 39 kroner. Det ved jeg, fordi jeg på min vej forbi kiosken ikke kan undgå at lægge mærke til det store reklameskilt, der hænger ud mod vejen.

De fleste af os tænker ikke over det, men vores verden er fuld af visuelle pejlemærker og skilte. Nogle lokker med saftige tilbud, mens andre giver os vigtige informationer om, hvordan vi skal gebærde os, og hvor vi skal gå hen. Og alle er de usynlige for Blindecenter Bredegaards beboere og brugere, der har det tilfælles, at de kun kan orientere sig i verden gennem lyde og berøringer.

For at gøre deres hverdag nemmere fik centrets personale for år tilbage en idé, om man ikke kunne give alle skiltene på Bredegaard stemmer. I samarbejde med et it—firma fik man installeret sendere – såkaldte beacons – på bocentret, der sammen med en app skulle sørge for, at de visuelle pejlemærker tikkede ind som lydbeskeder på brugernes telefoner.

Der er sat en bluetooth-beacon op ved den lokale 7-Eleven, så de synshandicappede nu kan få besked om ugens tilbud på deres Blinfo-app. Beskeden bliver læst op med VoiceOver. Foto: Blindecenter Bredegaard

Teknologien hedder Blinfo og er blevet så stor en succes, at Bredegaard har påtaget sig opgaven at brede den ud i Fredensborg kommune og i Nordsjælland. Det første skridt i den proces blev taget, da de indførte Blinfo i den lokale Netto og 7—Eleven, hvor nu også de forbipasserende synshandicappede kan få besked om friske sandwiches og andre fristende tilbud.

De næste skridt hører jeg mere om, da jeg en solbeskinnet formiddag møder en række af Bredegaards medarbejdere og brugere over en kop kaffe og en snak om det velfærdsteknologiske værktøjs fremtid.

Brugervenlighed i fokus

På Bredegaard møder jeg blandt andre Heidi Stener Larsen, som er konsulent for IT og velfærdsteknologi på Bredegaard, primus motor på Blinfo og ivrig efter at fortælle om teknologiens fremtidsperspektiver.

Før vi når så langt, beder jeg hende dog lige spole tilbage til begyndelsen. It—konsulenten kniber øjnene sammen og gransker sin hukommelse:

— Det startede med, at beboerne og brugerne her savnede information om, hvad der sker i hverdagen: hvem kommer på arbejde, hvad er der på menuen, hvad skal der ske og den slags, husker Heidi Stener Larsen, som dengang bemærkede et behov for større selvstændighed blandt centrets brugere.

For at dække det behov gik hun sammen med sine kolleger på jagt i teknologiens verden, hvor hun stødte på et firma, der dengang hed Living IT Lab. De havde udviklet en teknologi, som Heidi Stener Larsen mente ville passe perfekt til Blindecenter Bredegaards behov:

— Det er jo i virkeligheden ret simpelt. Man har nogle sendere, som kan sende information ud til mobiltelefoner, som bliver læst op med VoiceOver. Det er nemt at implementere og ændre i beskeder, og det er simpelt og nemt at betjene, hvilket var vigtigt for os, fordi vi har beboere på centret, som har andre udfordringer ud over synshandicap. Og den simple teknologi har nu gjort, at vi nemt kan tænke Blinfo ind i andre sammenhænge.

En tryg gåtur i parken

I arbejdet med opsætning af Blinfo på Bredegaard oprettedes en superbrugergruppe bestående af centerets beboere og brugere. En af dem hedder Nicholas Schmidt og er 27 år gammel. Han har været med Heidi Stener Larsen rundt og præsentere Blinfo i hele landet, og det er også ham, der kort tid efter viser mig, hvordan app’en egentlig fungerer.

— Man kan skrue op og ned for lyden, siger den tydeligt teknologi—begejstrede bruger og afslører, at han ikke altid får sin Blinfo—app med sig, når han skal på 7—Eleven efter en hotdog. Han er nemlig en inkarneret Android—tilhænger, og Blinfo er på nuværende tidspunkt kun udviklet til iPhones.

— Men det er en af de ting, vi arbejder på at gøre noget ved, skynder Heidi Stener Larsen sig at indskyde. Sammen med kollegerne venter hun spændt svar på en række fondsansøgninger, der blandt andet vil afgøre, om de kan gå i gang med arbejdet med at udvikle app’en til Android og lave en zoom—funktion, så også svagtseende og folk med andre kognitive vanskeligheder, der foretrækker at læse, på sigt kan få gavn af teknologien.

Svend Pedersen er blind og vant til at føle sig frem. Han er glad for Blinfo, der kan fortælle ham, hvad der står på de skilte, han før kun kunne mærke. Foto: Blindecenter Bredegaard

Pengene, der forhåbentligt snart begynder at rulle ind, er også møntet på at brede Blinfo længere ud i Fredensborg by.

Det fortæller Anne Krag, der som en del af sit arbejde som synskonsulent på Bredegaard lige nu samarbejder med Fredensborg Kommune om at skabe en tilgængelighedsrute med Blinfo—teknologi for synshandicappede i Fredensborg slotspark.

— Idéen er, at ruten skal have navigation, så de synshandicappede kan finde rundt på egen hånd eller med en ledsager. Og så skal der være nedslagspunkter med historier om de forskellige seværdigheder i parken, forklarer Anne Krag, der håber, at parkprojektet kan få flere til at kaste sig ud i en gåtur — også på egen hånd:

— Vi vil gerne gøre Fredensborg til sådan et sted, hvor synshandicappede kan føle sig velkomne. Mange af vores brugere har udtrykt et ønske om at kunne færdes mere trygt i butikkerne nede i byen og i slotsparken. Men mange har brug for lidt hjælp, hvis de skal ud over de ruter, de allerede er trygge ved. De fleste har ikke mod på bare at begive sig ud i det. Men det får flere måske, hvis de har Blinfo som støtte.

Sikker i trafikken

Under mit besøg på Bredegaard møder jeg også Svend Pedersen på 67 år, som har været blind hele sit liv og er flittig bruger af centrets faciliteter.

Modsat Nicholas Smidt, der kun føler sig tryg ved at gå ned i 7—Eleven og den lokale Netto, begiver Svend Pedersen sig ofte ud i byen på egen hånd. Men selvom han med eget udtryk ’bare springer ud i det’, kan han også godt føle sig utryg, når der pludselig dukker uvante fremmedelementer op på hans vej fra hjemmet i Espergærde til Bredegaard i Fredensborg.

Verden er fuld af skilte, som Svend Pedersen ikke kan se. Her ses han sammen med Heidi Stener Larsen foran en række af dem. Foto: Blindecenter Bredegaard.

En dag stødte han ind i noget, han troede var en container på vejen. Da den stadig var der flere dage senere, fortalte han det til Anne Krag, som undersøgte sagen og fandt ud af, at det var en afspærring, der var sat op i forbindelse med et byggeprojekt.

Sammen fik de to en lys idé:

— Vi kom på, at det kunne være smart for blinde, der passerer vejarbejde, at få en advarsel om, at de skal være opmærksomme. Det er nemlig så irriterende og farligt, når man går og støder ind den slags, fortæller Svend Pedersen.

Deres idé resulterede i første omgang i, at Blinfo—beacons blev sat op ved byggearbejdet i Fredensborg. Siden har den dannet fundament for et Blinfo—samarbejde med Nordsjællands Park og Vej, som står for drift og vedligeholdelse af arealer i Helsingør og Fredensborg kommune, om at gøre Blinfo til et fast element ved vejarbejde inden for en defineret zone i Espergærde.

— Og Park og Vej er gået med til at gøre Blinfo til en skal—opgave, siger Heidi Stener Larsen stolt og påpeger, at man ved vejarbejder faktisk allerede er forpligtet til at sørge for et sikkert miljø for synshandicappede.

— Men det er jo ikke altid, at de lever op til kravene, fordi dem, der skal udføre arbejdet simpelthen ikke tænker over det. Når de fremover bliver forpligtet til at tage Blinfo—sendere med, bliver de mindet om, at der er nogen, de skal tage hensyn til. Så på den måde kan vi også være med til at gøre dem mere bevidste om, at der er nogen, de skal være opmærksomme på, siger hun.

I nye terræner

Selvom Blindecenter Bredegaard har stået for udbredelse af Blinfo siden teknologiens indførelse i 2016, er det først nu, at de overtager det officielle ejerskab.

— De afgørende underskrifter bliver snart sat, siger Heidi Stener Larsen og skænker sig en frisk kop kaffe og får fornyet energi til at fortælle om et projekt, der endnu stadig er på tegnebrættet.

Det går ud på, at de måske fremover vil leje Blinfo ud til tidsbegrænsede arrangementer, såsom seminarer og festivaler — også selvom der kan være visse udfordringer ved at bruge teknologien i for eksempel festivalområder, hvor terræn, vejrforhold og forbindelse kan være utilregnelige.

Blinfo på Roskilde festival

At det kan lade sig gøre at bruge teknologien selv under vanskelige forhold har Bredegaard dog allerede bekræftet. I sommers satte de sig nemlig for, sammen med Dansk Blindesamfunds Ungdom, at teste Blinfo på Danmarks største og vildeste kulturarrangement: Roskilde festival.

— Det var hårdt. Vi skulle nogle gange gå 12 til 16 kilometer om dagen bare for at teste. Men det viste sig at give rigtig god mening, at vi var der, fortæller Anne Krag, som var en del af det hold af medarbejdere, der i samarbejde med de unge synshandicappede skulle beslutte, hvor og hvordan Blinfo skulle sættes op på festivalen.

Foto: Kim Adrian

Ud over at bruge senderne til at vise vej til vodkabaren og de gode madboder, blev det besluttet, at en beacon skulle sættes op ved stillads—trappen, der befinder sig mellem festivalens øst— og vestområde. På den måde kunne de undgå uheld på trappen og etablere et navigationsværktøj, som i et enkelt tilfælde betød, at en ung afsporet synshandicappet fandt sikkert tilbage til lejren.

— Han vidste ikke, hvor han var. Men så tikkede der en besked ind om, at han var ved trappen. Og så kunne han godt finde hjem, fortæller Anne Krag, der oplevede, at Blinfo blev et vigtigt pejlemærke og redskab for de unge på festivalen.

Heidi Stener Larsen nikker. Hun er helt enig. For hende er pilotprojektet på Roskilde festival et solidt bevis på, at Blinfo har stort potentiale i forhold til fremadrettet at gøre kulturen mere tilgængelig for de synshandicappede:

— Det er et stort ønske, ikke kun fra Dansk Blindesamfunds Ungdom, men også fra mange andre, at man tænker mere i tilgængelighed til kunst— og kulturarrangementer. Vi hører både fra de unge selv og deres forældre, at der er stor frygt for at kaste sig ud i nye projekter. Hvis vi med Blinfo kan gøre det lidt nemmere for dem at tage skridtet og få nogle nye oplevelser, så er det helt klart alt vores hårde arbejde værd.

Denne uge:

I Fredensborg kan skiltene tale

På Blindecenter Bredegaard er det velfærdsteknologiske værktøj Blinfo, der hjælper blinde med at høre de ting, vi andre kan se, blevet så stor en succes, at centrets personale og brugere nu vil bruge teknologien til at åbne op for kulturtilbud og skabe et imødekommende og trygt byrum. techst har besøgt bocentret til en snak om værktøjets fremtid.

På vejen fra Fredensborg station mod Blindecenter Bredegaard ligger der er en 7—Eleven, hvor man lige nu kan man købe en baguettesandwich til 39 kroner. Det ved jeg, fordi jeg på min vej forbi kiosken ikke kan undgå at lægge mærke til det store reklameskilt, der hænger ud mod vejen.

De fleste af os tænker ikke over det, men vores verden er fuld af visuelle pejlemærker og skilte. Nogle lokker med saftige tilbud, mens andre giver os vigtige informationer om, hvordan vi skal gebærde os, og hvor vi skal gå hen. Og alle er de usynlige for Blindecenter Bredegaards beboere og brugere, der har det tilfælles, at de kun kan orientere sig i verden gennem lyde og berøringer.

For at gøre deres hverdag nemmere fik centrets personale for år tilbage en idé, om man ikke kunne give alle skiltene på Bredegaard stemmer. I samarbejde med et it—firma fik man installeret sendere – såkaldte beacons – på bocentret, der sammen med en app skulle sørge for, at de visuelle pejlemærker tikkede ind som lydbeskeder på brugernes telefoner.

Der er sat en bluetooth-beacon op ved den lokale 7-Eleven, så de synshandicappede nu kan få besked om ugens tilbud på deres Blinfo-app. Beskeden bliver læst op med VoiceOver. Foto: Blindecenter Bredegaard

Teknologien hedder Blinfo og er blevet så stor en succes, at Bredegaard har påtaget sig opgaven at brede den ud i Fredensborg kommune og i Nordsjælland. Det første skridt i den proces blev taget, da de indførte Blinfo i den lokale Netto og 7—Eleven, hvor nu også de forbipasserende synshandicappede kan få besked om friske sandwiches og andre fristende tilbud.

De næste skridt hører jeg mere om, da jeg en solbeskinnet formiddag møder en række af Bredegaards medarbejdere og brugere over en kop kaffe og en snak om det velfærdsteknologiske værktøjs fremtid.

Brugervenlighed i fokus

På Bredegaard møder jeg blandt andre Heidi Stener Larsen, som er konsulent for IT og velfærdsteknologi på Bredegaard, primus motor på Blinfo og ivrig efter at fortælle om teknologiens fremtidsperspektiver.

Før vi når så langt, beder jeg hende dog lige spole tilbage til begyndelsen. It—konsulenten kniber øjnene sammen og gransker sin hukommelse:

— Det startede med, at beboerne og brugerne her savnede information om, hvad der sker i hverdagen: hvem kommer på arbejde, hvad er der på menuen, hvad skal der ske og den slags, husker Heidi Stener Larsen, som dengang bemærkede et behov for større selvstændighed blandt centrets brugere.

For at dække det behov gik hun sammen med sine kolleger på jagt i teknologiens verden, hvor hun stødte på et firma, der dengang hed Living IT Lab. De havde udviklet en teknologi, som Heidi Stener Larsen mente ville passe perfekt til Blindecenter Bredegaards behov:

— Det er jo i virkeligheden ret simpelt. Man har nogle sendere, som kan sende information ud til mobiltelefoner, som bliver læst op med VoiceOver. Det er nemt at implementere og ændre i beskeder, og det er simpelt og nemt at betjene, hvilket var vigtigt for os, fordi vi har beboere på centret, som har andre udfordringer ud over synshandicap. Og den simple teknologi har nu gjort, at vi nemt kan tænke Blinfo ind i andre sammenhænge.

En tryg gåtur i parken

I arbejdet med opsætning af Blinfo på Bredegaard oprettedes en superbrugergruppe bestående af centerets beboere og brugere. En af dem hedder Nicholas Schmidt og er 27 år gammel. Han har været med Heidi Stener Larsen rundt og præsentere Blinfo i hele landet, og det er også ham, der kort tid efter viser mig, hvordan app’en egentlig fungerer.

— Man kan skrue op og ned for lyden, siger den tydeligt teknologi—begejstrede bruger og afslører, at han ikke altid får sin Blinfo—app med sig, når han skal på 7—Eleven efter en hotdog. Han er nemlig en inkarneret Android—tilhænger, og Blinfo er på nuværende tidspunkt kun udviklet til iPhones.

— Men det er en af de ting, vi arbejder på at gøre noget ved, skynder Heidi Stener Larsen sig at indskyde. Sammen med kollegerne venter hun spændt svar på en række fondsansøgninger, der blandt andet vil afgøre, om de kan gå i gang med arbejdet med at udvikle app’en til Android og lave en zoom—funktion, så også svagtseende og folk med andre kognitive vanskeligheder, der foretrækker at læse, på sigt kan få gavn af teknologien.

Svend Pedersen er blind og vant til at føle sig frem. Han er glad for Blinfo, der kan fortælle ham, hvad der står på de skilte, han før kun kunne mærke. Foto: Blindecenter Bredegaard

Pengene, der forhåbentligt snart begynder at rulle ind, er også møntet på at brede Blinfo længere ud i Fredensborg by.

Det fortæller Anne Krag, der som en del af sit arbejde som synskonsulent på Bredegaard lige nu samarbejder med Fredensborg Kommune om at skabe en tilgængelighedsrute med Blinfo—teknologi for synshandicappede i Fredensborg slotspark.

— Idéen er, at ruten skal have navigation, så de synshandicappede kan finde rundt på egen hånd eller med en ledsager. Og så skal der være nedslagspunkter med historier om de forskellige seværdigheder i parken, forklarer Anne Krag, der håber, at parkprojektet kan få flere til at kaste sig ud i en gåtur — også på egen hånd:

— Vi vil gerne gøre Fredensborg til sådan et sted, hvor synshandicappede kan føle sig velkomne. Mange af vores brugere har udtrykt et ønske om at kunne færdes mere trygt i butikkerne nede i byen og i slotsparken. Men mange har brug for lidt hjælp, hvis de skal ud over de ruter, de allerede er trygge ved. De fleste har ikke mod på bare at begive sig ud i det. Men det får flere måske, hvis de har Blinfo som støtte.

Sikker i trafikken

Under mit besøg på Bredegaard møder jeg også Svend Pedersen på 67 år, som har været blind hele sit liv og er flittig bruger af centrets faciliteter.

Modsat Nicholas Smidt, der kun føler sig tryg ved at gå ned i 7—Eleven og den lokale Netto, begiver Svend Pedersen sig ofte ud i byen på egen hånd. Men selvom han med eget udtryk ’bare springer ud i det’, kan han også godt føle sig utryg, når der pludselig dukker uvante fremmedelementer op på hans vej fra hjemmet i Espergærde til Bredegaard i Fredensborg.

Verden er fuld af skilte, som Svend Pedersen ikke kan se. Her ses han sammen med Heidi Stener Larsen foran en række af dem. Foto: Blindecenter Bredegaard.

En dag stødte han ind i noget, han troede var en container på vejen. Da den stadig var der flere dage senere, fortalte han det til Anne Krag, som undersøgte sagen og fandt ud af, at det var en afspærring, der var sat op i forbindelse med et byggeprojekt.

Sammen fik de to en lys idé:

— Vi kom på, at det kunne være smart for blinde, der passerer vejarbejde, at få en advarsel om, at de skal være opmærksomme. Det er nemlig så irriterende og farligt, når man går og støder ind den slags, fortæller Svend Pedersen.

Deres idé resulterede i første omgang i, at Blinfo—beacons blev sat op ved byggearbejdet i Fredensborg. Siden har den dannet fundament for et Blinfo—samarbejde med Nordsjællands Park og Vej, som står for drift og vedligeholdelse af arealer i Helsingør og Fredensborg kommune, om at gøre Blinfo til et fast element ved vejarbejde inden for en defineret zone i Espergærde.

— Og Park og Vej er gået med til at gøre Blinfo til en skal—opgave, siger Heidi Stener Larsen stolt og påpeger, at man ved vejarbejder faktisk allerede er forpligtet til at sørge for et sikkert miljø for synshandicappede.

— Men det er jo ikke altid, at de lever op til kravene, fordi dem, der skal udføre arbejdet simpelthen ikke tænker over det. Når de fremover bliver forpligtet til at tage Blinfo—sendere med, bliver de mindet om, at der er nogen, de skal tage hensyn til. Så på den måde kan vi også være med til at gøre dem mere bevidste om, at der er nogen, de skal være opmærksomme på, siger hun.

I nye terræner

Selvom Blindecenter Bredegaard har stået for udbredelse af Blinfo siden teknologiens indførelse i 2016, er det først nu, at de overtager det officielle ejerskab.

— De afgørende underskrifter bliver snart sat, siger Heidi Stener Larsen og skænker sig en frisk kop kaffe og får fornyet energi til at fortælle om et projekt, der endnu stadig er på tegnebrættet.

Det går ud på, at de måske fremover vil leje Blinfo ud til tidsbegrænsede arrangementer, såsom seminarer og festivaler — også selvom der kan være visse udfordringer ved at bruge teknologien i for eksempel festivalområder, hvor terræn, vejrforhold og forbindelse kan være utilregnelige.

Blinfo på Roskilde festival

At det kan lade sig gøre at bruge teknologien selv under vanskelige forhold har Bredegaard dog allerede bekræftet. I sommers satte de sig nemlig for, sammen med Dansk Blindesamfunds Ungdom, at teste Blinfo på Danmarks største og vildeste kulturarrangement: Roskilde festival.

— Det var hårdt. Vi skulle nogle gange gå 12 til 16 kilometer om dagen bare for at teste. Men det viste sig at give rigtig god mening, at vi var der, fortæller Anne Krag, som var en del af det hold af medarbejdere, der i samarbejde med de unge synshandicappede skulle beslutte, hvor og hvordan Blinfo skulle sættes op på festivalen.

Foto: Kim Adrian

Ud over at bruge senderne til at vise vej til vodkabaren og de gode madboder, blev det besluttet, at en beacon skulle sættes op ved stillads—trappen, der befinder sig mellem festivalens øst— og vestområde. På den måde kunne de undgå uheld på trappen og etablere et navigationsværktøj, som i et enkelt tilfælde betød, at en ung afsporet synshandicappet fandt sikkert tilbage til lejren.

— Han vidste ikke, hvor han var. Men så tikkede der en besked ind om, at han var ved trappen. Og så kunne han godt finde hjem, fortæller Anne Krag, der oplevede, at Blinfo blev et vigtigt pejlemærke og redskab for de unge på festivalen.

Heidi Stener Larsen nikker. Hun er helt enig. For hende er pilotprojektet på Roskilde festival et solidt bevis på, at Blinfo har stort potentiale i forhold til fremadrettet at gøre kulturen mere tilgængelig for de synshandicappede:

— Det er et stort ønske, ikke kun fra Dansk Blindesamfunds Ungdom, men også fra mange andre, at man tænker mere i tilgængelighed til kunst— og kulturarrangementer. Vi hører både fra de unge selv og deres forældre, at der er stor frygt for at kaste sig ud i nye projekter. Hvis vi med Blinfo kan gøre det lidt nemmere for dem at tage skridtet og få nogle nye oplevelser, så er det helt klart alt vores hårde arbejde værd.

Log ind

Log ind

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 441,00 DKK per måned

102550
Clear

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori: