Kort nyt

Kort nyt for 12. Maj 2021

Vi har samlet nogle af ugens mest interessante nyheder fra pressemeddelelser og andre medier.

Ny teknologi redder avokadoer fra skraldespanden

De fleste kender det. I det ene øjeblik er avokadoen perfekt og ubrugelig det næste. Men nu er det slut. For at beskytte avokadoerne og forlænge deres levetid har Salling Group, der driver Føtex og Bilka, testet den nye teknologi ’Apeel’ i et år. Resultaterne er tydelige, for holdbarheden er op til fordoblet, og samtidig er 66 % færre avokadoer røget i skraldespanden sammenlignet med sidste år.

Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid. Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.

– Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overraskede. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.

Apeel er en amerikansk virksomhed som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond. Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.

Læs mere hos Salling Group

/UL


Stor taxi-ladehub skal udfase diesel-taxien i København

Danmarks største ladeoperatør E.ON og taxiselskabet Dantaxi åbner den 11. maj Nordens største taxi-ladehub. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. De nye lademuligheder er et stort skridt i retning af en udfasning af Københavns cirka 1.700 diesel-taxier allerede i 2025.

Dantaxi – Ladehub

For københavnerne bliver det derfor nemmere at praje en fuldt opladet el-taxi. De fleste af byens nuværende cirka 300 el-taxier har haft stigende problemerne med at finde en ledig ladestander, hvilket har betydet at kapaciteten på de efterspurgte nul-emissionskøretøjer ikke kan udnyttes fuldt ud.

– Vi har brugt alt for meget spildtid i at jage ledig strøm. Vores vogne cirkulerer ofte længe rundt for at finde en opladningsmulighed. Det går dels ud over kunder, men også de private elbil-ejere, der synes, at el-taxierne efterhånden fylder lige vel meget ved de offentlige ladestanderne, siger Dantaxis kommercielle direktør Vibeke Wolfsberg, der regner med at Dantaxi kører deres sidste dieselbil i København i garage allerede i 2025.

– En taxi kører cirka otte gange så meget som en privatbil – omkring 20 timer i døgnet. Derfor er den miljømæssige gevinst otte gange større, når taxier skifter til el. Det er selvfølgelig det vigtigste, men en central sidegevinst er, at vi samtidig bekæmper luftforurening i byerne, når vi får transporten over på el, forklarer Pär Möller, Head of eMobility Nordic, E.ON.

Læs mere hos E.ON

/UL


Hvedegræs kan sænke landbrugets CO2 markant

Landbruget står for 20 procent af den samlede udledning af drivhusgasser i Danmark og er dermed en af de store syndere på klimafronten. Derfor er der desperat brug for løsninger, der kan sænke CO2-udledningen, og her melder KU sig på banen.

Hvedegræs

For i et nyt forskningsprojekt kaldet DEEPROOTS, der er et samarbejde mellem KU og Carlsberg Laboratorium, vil man undersøge potentialet for at sænke udledningen af CO2 ved hjælp af en helt særlig plante – hvedegræs.

Planten er en græsart, der er nært beslægtet med hvede og kan vokse herhjemme, selvom den oprindelig hører til længere nede i Europa. Desuden har hvedegræs et ekstremt dybt rodnet, der binder kulstof i jorden og gør planten i stand til at optage næring, vand og kvælstof virkelig effektivt, forklarer Michael Broberg Palmgren, der er professor på Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet og en af forskerne på projektet.

– På grund af det dybe rodnet går der ikke særlig meget kvælstof fra gødningen til spilde til forskel fra almindelig hvede, der har langt kortere rødder, og hvor rester af kvælstof ofte ender i grundvandet. Derudover er hvedegræs en flerårig afgrøde, dvs., at den kan overleve vinteren over, uden, at man skal bruge CO2 på at pløje og så den igen.

Faktisk er hvedegræs så god til at optage CO2 fra atmosfæren, at aktørerne bag projektet anslår, at man i fremtiden kan reducere udledning af drivhusgasser fra landbruget med op til 10 procent. Dog forudsætter beregningen, at man udskifter 30 procent af afgrøderne med hvedegræs.

Men før denne målsætning kan nås, skal hvedegræssets udbytte i form af korn øges. Det arbejder forskerne så på.

Læs mere hos Københavns Universitet

/UL

Denne uge:

Kort nyt

Kort nyt for 12. Maj 2021

Ny teknologi redder avokadoer fra skraldespanden

De fleste kender det. I det ene øjeblik er avokadoen perfekt og ubrugelig det næste. Men nu er det slut. For at beskytte avokadoerne og forlænge deres levetid har Salling Group, der driver Føtex og Bilka, testet den nye teknologi ’Apeel’ i et år. Resultaterne er tydelige, for holdbarheden er op til fordoblet, og samtidig er 66 % færre avokadoer røget i skraldespanden sammenlignet med sidste år.

Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid. Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.

– Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overraskede. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.

Apeel er en amerikansk virksomhed som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond. Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.

Læs mere hos Salling Group

/UL


Stor taxi-ladehub skal udfase diesel-taxien i København

Danmarks største ladeoperatør E.ON og taxiselskabet Dantaxi åbner den 11. maj Nordens største taxi-ladehub. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. De nye lademuligheder er et stort skridt i retning af en udfasning af Københavns cirka 1.700 diesel-taxier allerede i 2025.

Dantaxi – Ladehub

For københavnerne bliver det derfor nemmere at praje en fuldt opladet el-taxi. De fleste af byens nuværende cirka 300 el-taxier har haft stigende problemerne med at finde en ledig ladestander, hvilket har betydet at kapaciteten på de efterspurgte nul-emissionskøretøjer ikke kan udnyttes fuldt ud.

– Vi har brugt alt for meget spildtid i at jage ledig strøm. Vores vogne cirkulerer ofte længe rundt for at finde en opladningsmulighed. Det går dels ud over kunder, men også de private elbil-ejere, der synes, at el-taxierne efterhånden fylder lige vel meget ved de offentlige ladestanderne, siger Dantaxis kommercielle direktør Vibeke Wolfsberg, der regner med at Dantaxi kører deres sidste dieselbil i København i garage allerede i 2025.

– En taxi kører cirka otte gange så meget som en privatbil – omkring 20 timer i døgnet. Derfor er den miljømæssige gevinst otte gange større, når taxier skifter til el. Det er selvfølgelig det vigtigste, men en central sidegevinst er, at vi samtidig bekæmper luftforurening i byerne, når vi får transporten over på el, forklarer Pär Möller, Head of eMobility Nordic, E.ON.

Læs mere hos E.ON

/UL


Hvedegræs kan sænke landbrugets CO2 markant

Landbruget står for 20 procent af den samlede udledning af drivhusgasser i Danmark og er dermed en af de store syndere på klimafronten. Derfor er der desperat brug for løsninger, der kan sænke CO2-udledningen, og her melder KU sig på banen.

Hvedegræs

For i et nyt forskningsprojekt kaldet DEEPROOTS, der er et samarbejde mellem KU og Carlsberg Laboratorium, vil man undersøge potentialet for at sænke udledningen af CO2 ved hjælp af en helt særlig plante – hvedegræs.

Planten er en græsart, der er nært beslægtet med hvede og kan vokse herhjemme, selvom den oprindelig hører til længere nede i Europa. Desuden har hvedegræs et ekstremt dybt rodnet, der binder kulstof i jorden og gør planten i stand til at optage næring, vand og kvælstof virkelig effektivt, forklarer Michael Broberg Palmgren, der er professor på Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet og en af forskerne på projektet.

– På grund af det dybe rodnet går der ikke særlig meget kvælstof fra gødningen til spilde til forskel fra almindelig hvede, der har langt kortere rødder, og hvor rester af kvælstof ofte ender i grundvandet. Derudover er hvedegræs en flerårig afgrøde, dvs., at den kan overleve vinteren over, uden, at man skal bruge CO2 på at pløje og så den igen.

Faktisk er hvedegræs så god til at optage CO2 fra atmosfæren, at aktørerne bag projektet anslår, at man i fremtiden kan reducere udledning af drivhusgasser fra landbruget med op til 10 procent. Dog forudsætter beregningen, at man udskifter 30 procent af afgrøderne med hvedegræs.

Men før denne målsætning kan nås, skal hvedegræssets udbytte i form af korn øges. Det arbejder forskerne så på.

Læs mere hos Københavns Universitet

/UL

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort