Kort nyt

Kort nyt for 6. Maj 2021

Vi har samlet nogle af ugens mest interessante nyheder fra pressemeddelelser og andre medier.

Det skal være let at beregne klimaaftryk

Ved du hvor stort dit årlige klimaaftryk er? Formentlig ikke, men nu skal forskere på Aalborg Universitet gøre det lettere for dig at finde ud af, hvad det betyder, hvis du arbejder mere hjemme. Eller hvad der sætter det mindste klimaaftryk: en ferie eller nye havemøbler? De er ved at udvikle en klimaberegner i projektet ’Getting the data right’.

– Viden om konkrete CO2-aftryk kan bruges som beslutningsstøtte og grundlag for at bevæge Danmark i den rigtige retning, siger lektor Jannick Schmidt, som er projektleder på ’Getting the data right’, hvor han og kollegaen professor Bo Weidema skal udvikle klimaaftryksberegneren.

− På verdensplan står vi over for en kæmpestor klimaudfordring, og vi mangler en masse viden om, hvad vi kan gøre for at imødekomme den. Vi kender i bund og grund ikke effekten af mange af de tiltag, vi har med at gøre i dag, og det skal den her beregner hjælpe os med at blive klogere på, siger han.

Klimaaftryksberegneren er primært udviklet som et redskab til beslutningsstøtte for regeringen og embedsværket. Men vi skal alle være med, i de millioner af små og store beslutninger, der skal tages for at nå i mål med reduktionen af CO2-udledningen, så den kan være et godt værktøj for os alle.

Læs mere hos Ritzau

/LL


3D print skal forbedre kræftbehandling

Præcise anatomiske modeller og lokal produktion af 3D-printede implantater har et stort potentiale til at sikre en hurtigere og mere optimal behandling af især kræftpatienter. Et nyt samarbejde mellem Teknologisk Institut og Aarhus Universitetshospital skal demonstrere potentialet – og samtidig sikre den nødvendige kompetenceopbygning.

3D-printede implantater giver kirurgerne anatomiske modeller og skæreguides. Foto Niels Åge Skovbo, Region Midtjylland

– Med 3D-print forsøger vi i dag at tage øjemålet ud af kirurgien og lave eksakte afskæringer, som er planlagt på forhånd. Det har enormt stor betydning for patienten, fordi vi reducerer operationstiden og indlæggelsestiden – og så muliggør det nogle operative indgreb, vi ikke kunne lave før, fortæller Thomas Baad-Hansen, overlæge, ph.d. og klinisk lektor på afdeling for Ortopædkirurgi, tumorsektoren på Aarhus Universitetshospital.

Udviklingen inden for 3D-print betyder, at såvel modeller som implantater i dag kan printes. På Aarhus Universitetshospital har man allerede etableret et inhouse 3D-print center, hvor to ingeniører hjælper lægerne ved at printe fx skæreguides og anatomiske modeller, som viser kræftsvulsters størrelse og placering i kroppen. Det sker ved hjælp af avanceret software, som omdanner data fra CT-scanninger til 3D-modeller, som så kan 3D-printes – og der printes i døgndrift.

– Tidligere har modellerne været hårde som knogler og ensfarvede, men med de avancerede 3D-print teknologier kan man lave bløde, naturtro modeller i farver. På den måde kan man printe vævlignende strukturer – fx et hjerte – og det betyder, at kirurgerne forud for operationen kan få et bedre overblik over indgrebets omfang og de forskellige adgange for det kirurgiske værktøj, fortæller Anders Mølgaard Jakobsen, klinisk ingeniør på Aarhus Universitetshospital.

Læs mere hos Teknologisk Institut

/UL


Batteritog på vej til Region Sjælland

Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet, at anskaffelsen af 14 nye batteritog nu kan sættes i gang. De nye batteritog vil først og fremmest skulle erstatte de nuværende IC2 togsæt, som er helt traditionelle dieseltog fra 1997. Det betyder, at den samlede CO2-udledning fra Regionens lokalbaner halveres.

Foto: Lokaltog A/S

– Vi skal hele tiden fortsætte vores grønne omstilling. Det gælder ikke mindst på transportområdet. Jeg er derfor rigtig glad for, at det nu ser ud til, at vi også kan komme i gang på vores lokalbaner. Vi har et godt samarbejde med staten om batteritog, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Batteritog bygger på en velkendt og afprøvet teknologi fra eksisterende el-tog, som får el fra strømførende ledninger. Batteritogene i Region Sjælland vil være blandt de første i Danmark. Region Midtjylland har et lignende udbud i gang.

De 14 nye batteritog vil sammen med fire nye til Region Hovedstaden komme i udbud efter sommerferien, og resultatet af udbuddet vil foreligge i starten af 2022. På det tidspunkt skal der tages endelig stilling til anskaffelsen og på hvilke baner, de skal køre. De forventes at være klar til drift ved årsskiftet 2025 til 2026.

Læs mere hos Region Sjælland

/UL

Denne uge:

Kort nyt

Kort nyt for 6. Maj 2021

Det skal være let at beregne klimaaftryk

Ved du hvor stort dit årlige klimaaftryk er? Formentlig ikke, men nu skal forskere på Aalborg Universitet gøre det lettere for dig at finde ud af, hvad det betyder, hvis du arbejder mere hjemme. Eller hvad der sætter det mindste klimaaftryk: en ferie eller nye havemøbler? De er ved at udvikle en klimaberegner i projektet ’Getting the data right’.

– Viden om konkrete CO2-aftryk kan bruges som beslutningsstøtte og grundlag for at bevæge Danmark i den rigtige retning, siger lektor Jannick Schmidt, som er projektleder på ’Getting the data right’, hvor han og kollegaen professor Bo Weidema skal udvikle klimaaftryksberegneren.

− På verdensplan står vi over for en kæmpestor klimaudfordring, og vi mangler en masse viden om, hvad vi kan gøre for at imødekomme den. Vi kender i bund og grund ikke effekten af mange af de tiltag, vi har med at gøre i dag, og det skal den her beregner hjælpe os med at blive klogere på, siger han.

Klimaaftryksberegneren er primært udviklet som et redskab til beslutningsstøtte for regeringen og embedsværket. Men vi skal alle være med, i de millioner af små og store beslutninger, der skal tages for at nå i mål med reduktionen af CO2-udledningen, så den kan være et godt værktøj for os alle.

Læs mere hos Ritzau

/LL


3D print skal forbedre kræftbehandling

Præcise anatomiske modeller og lokal produktion af 3D-printede implantater har et stort potentiale til at sikre en hurtigere og mere optimal behandling af især kræftpatienter. Et nyt samarbejde mellem Teknologisk Institut og Aarhus Universitetshospital skal demonstrere potentialet – og samtidig sikre den nødvendige kompetenceopbygning.

3D-printede implantater giver kirurgerne anatomiske modeller og skæreguides. Foto Niels Åge Skovbo, Region Midtjylland

– Med 3D-print forsøger vi i dag at tage øjemålet ud af kirurgien og lave eksakte afskæringer, som er planlagt på forhånd. Det har enormt stor betydning for patienten, fordi vi reducerer operationstiden og indlæggelsestiden – og så muliggør det nogle operative indgreb, vi ikke kunne lave før, fortæller Thomas Baad-Hansen, overlæge, ph.d. og klinisk lektor på afdeling for Ortopædkirurgi, tumorsektoren på Aarhus Universitetshospital.

Udviklingen inden for 3D-print betyder, at såvel modeller som implantater i dag kan printes. På Aarhus Universitetshospital har man allerede etableret et inhouse 3D-print center, hvor to ingeniører hjælper lægerne ved at printe fx skæreguides og anatomiske modeller, som viser kræftsvulsters størrelse og placering i kroppen. Det sker ved hjælp af avanceret software, som omdanner data fra CT-scanninger til 3D-modeller, som så kan 3D-printes – og der printes i døgndrift.

– Tidligere har modellerne været hårde som knogler og ensfarvede, men med de avancerede 3D-print teknologier kan man lave bløde, naturtro modeller i farver. På den måde kan man printe vævlignende strukturer – fx et hjerte – og det betyder, at kirurgerne forud for operationen kan få et bedre overblik over indgrebets omfang og de forskellige adgange for det kirurgiske værktøj, fortæller Anders Mølgaard Jakobsen, klinisk ingeniør på Aarhus Universitetshospital.

Læs mere hos Teknologisk Institut

/UL


Batteritog på vej til Region Sjælland

Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet, at anskaffelsen af 14 nye batteritog nu kan sættes i gang. De nye batteritog vil først og fremmest skulle erstatte de nuværende IC2 togsæt, som er helt traditionelle dieseltog fra 1997. Det betyder, at den samlede CO2-udledning fra Regionens lokalbaner halveres.

Foto: Lokaltog A/S

– Vi skal hele tiden fortsætte vores grønne omstilling. Det gælder ikke mindst på transportområdet. Jeg er derfor rigtig glad for, at det nu ser ud til, at vi også kan komme i gang på vores lokalbaner. Vi har et godt samarbejde med staten om batteritog, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Batteritog bygger på en velkendt og afprøvet teknologi fra eksisterende el-tog, som får el fra strømførende ledninger. Batteritogene i Region Sjælland vil være blandt de første i Danmark. Region Midtjylland har et lignende udbud i gang.

De 14 nye batteritog vil sammen med fire nye til Region Hovedstaden komme i udbud efter sommerferien, og resultatet af udbuddet vil foreligge i starten af 2022. På det tidspunkt skal der tages endelig stilling til anskaffelsen og på hvilke baner, de skal køre. De forventes at være klar til drift ved årsskiftet 2025 til 2026.

Læs mere hos Region Sjælland

/UL

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort