Manipulationerne fortsætter

Trump er ude af Twitter og Det Hvide Hus, men løgnene på sociale medier fortsætter. Vi har oversat Hannah Baileys artikel fra The Conversation, som på dansk har overskriften: Trumps Twitter-forbud tilslører det virkelige problem: den statsstøttede manipulation på sociale medier er voldsom.

Donald Trumps kontroversielle fjernelse fra sociale medieplatforme har fået debatten om censur af information offentliggjort online til at blusse op. Men spørgsmålet om desinformation og manipulation på sociale medier begrænser sig ikke til en mands Twitter-konto. Og det er meget mere udbredt end tidligere antaget.

Hannah Bailey er Ph.d. i Social Data Science, University of Oxford

Siden 2016 har vores team på Oxford Internet Institute overvåget den hurtige globale spredning af manipulerende kampagner på sociale medier, som vi definerer som brug af digitale værktøjer til at påvirke offentlig online adfærd. I de sidste fire år har manipulation på sociale medier udviklet sig fra en nicheproblematik til en global trussel mod demokrati og menneskerettigheder.

I vores seneste rapport fandt vi ud af, at organiserede manipulerende kampagner på sociale medier nu er almindelige over hele verden – det er fundet i 81 lande i 2020, en stigning fra 70 lande i 2019. Kortet nedenfor viser den globale fordeling af disse 81 lande markeret i mørkeblåt.

I vores rapport fokuserer vi på brugen af ’cybertropper’, som er grupper fra regeringer, militær eller politiske partier, der ønsker at manipulere den offentlige mening på sociale medier. Cybertropper gennemfører regelmæssigt det, vi kalder ’computational propaganda’-kampagner.

For at gøre dette bruger disse computational propagandister et omfattende værktøjssæt med desinformationsværktøjer. Politiske bots forstærker hadefuld tale og skaber indtryk af at bestemte politiske beskeder på Twitter og Facebook er populære. Ulovlig høst af data hjælper propagandister med at målrette beskeder mod specifikke, ofte sårbare personer og grupper. Samtidig udvikles troldehære, som indsættes for at undertrykke politisk aktivisme og pressefriheden.

I 2020 identificerede vi 62 lande, hvor statslige organisationer bruger disse værktøjer til at påvirke den offentlige mening. I andre lande, der er inkluderet i vores undersøgelse, bruges disse værktøjer af private organisationer eller udenlandske aktører.

Desinformation til leje

På trods af Cambridge Analytica-skandalen, der afslørede, hvordan private firmaer kan blande sig i demokratiske valg, fandt vores forskning også en alarmerende stigning i brugen af ’desinformation-til-leje’-tjenester over hele verden. Gennem finansiering af stater og politiske partier bliver cybertropper fra den private sektor i stigende grad ansat til at sprede manipulerede beskeder online eller til at drukne andre stemmer på sociale medier.

Vores forskning fandt statslige aktører, der arbejdede med private computational propagandafirmaer i 48 lande i 2020, sammenlignet med 21 identificeret mellem 2017 og 2018, og kun ni sådanne tilfælde mellem 2016 og 2017. Siden 2007 er næsten 60 millioner dollars (368 millioner kroner) blevet brugt globalt på kontrakter med disse firmaer.

Desuden har vi afdækket forbindelser mellem hyrede cybertropper og civilsamfundsgrupper, der ideologisk støtter en bestemt sag, såsom ungdomsorganisationer og influencers på sociale medier. I USA blev Trump-ungdomsorganisationen Turning Point Action fx brugt til at sprede online desinformation og pro-Trump-fortællinger om både COVID-19 og brevstemmer.

For at nå deres politiske mål er smædekampagner mod en politisk modstander den mest almindelige strategi, der anvendes af cybertropper, og findes i 94% af alle de lande, vi undersøgte. I 90% af landene observerede vi spredning af pro-parti eller pro-regerings propaganda. Undertrykkelse af synspunkter gennem trolling eller chikane var en funktion i 73% af landene, mens hensigten med 48% af cybertroppernes meddelelser var at polarisere borgere.

Moderation af sociale medier

Det siger sig selv, at debatter omkring censurering af Trump og hans tilhængere på sociale medier kun dækker en facet af branchens desinformationskrise. I takt med at flere lande investerer i kampagner, der aktivt ønsker at vildlede egne borgere, vil sociale mediefirmaer sandsynligvis stå over for øgede opfordringer til moderation og regulering – og ikke kun af Trump, hans tilhængere og relaterede konspirationsteorier som QAnon.

Alene i år har udbredelsen af computational propagandakampagner i COVID-19-pandemien og i kølvandet på det amerikanske valg fået mange sociale mediefirmaer til at begrænse misbrug af deres platforme ved at fjerne konti, som de mener styres af cybertropper.

Fx fandt vores undersøgelse, at Facebook mellem januar 2019 og december 2020 fjernede 10.893 konti, 12.588 sider og 603 grupper fra sin platform. I samme periode fjernede Twitter 294.096 konti og fortsætter med at fjerne konti, der er knyttet til det yderste højre.

På trods af fjernelsen af disse konti har vores forskning afsløret, at cybertropper mellem januar 2019 og december 2020 brugte næsten 10 millioner dollars på politiske reklamer. Og en afgørende del af historien er, at sociale mediefirmaer fortsat drager fordel af spredningen af desinformation på deres platforme. Opfordringer til strammere regulering og mere indgriben fra politiets side vil sandsynligvis forfølge Facebook og Twitter, indtil de reelt gør noget ved deres platformes tendens til at være vært for, sprede og øge desinformation.

Et stærkt, funktionelt demokrati er afhængig af offentlighedens adgang til information af høj kvalitet. Det gør det muligt for borgerne at indgå i informerede debatter og søge konsensus. Det siger sig selv, at sociale medieplatforme har stor betydning for at gøre denne udveksling af information lettere.

Disse virksomheder bør derfor øge deres bestræbelser på at markere og fjerne desinformation sammen med alle cybertroppekonti, der bruges til at sprede skadeligt indhold online. Ellers vil den fortsatte optrapning i computational propagandakampagner, som vores forskning har afsløret, kun øge den politiske polarisering, mindske offentlighedens tillid til institutionerne og yderligere underminere demokratiet i hele verden.

Oversat af Lisbeth Lyngse.

Læs den originale artikel her: Trump’s Twitter ban obscures the real problem: state-backed manipulation is rampant on social media.

Denne uge:

Manipulationerne fortsætter

Trump er ude af Twitter og Det Hvide Hus, men løgnene på sociale medier fortsætter. Vi har oversat Hannah Baileys artikel fra The Conversation, som på dansk har overskriften: Trumps Twitter-forbud tilslører det virkelige problem: den statsstøttede manipulation på sociale medier er voldsom.

Donald Trumps kontroversielle fjernelse fra sociale medieplatforme har fået debatten om censur af information offentliggjort online til at blusse op. Men spørgsmålet om desinformation og manipulation på sociale medier begrænser sig ikke til en mands Twitter-konto. Og det er meget mere udbredt end tidligere antaget.

Hannah Bailey er Ph.d. i Social Data Science, University of Oxford

Siden 2016 har vores team på Oxford Internet Institute overvåget den hurtige globale spredning af manipulerende kampagner på sociale medier, som vi definerer som brug af digitale værktøjer til at påvirke offentlig online adfærd. I de sidste fire år har manipulation på sociale medier udviklet sig fra en nicheproblematik til en global trussel mod demokrati og menneskerettigheder.

I vores seneste rapport fandt vi ud af, at organiserede manipulerende kampagner på sociale medier nu er almindelige over hele verden – det er fundet i 81 lande i 2020, en stigning fra 70 lande i 2019. Kortet nedenfor viser den globale fordeling af disse 81 lande markeret i mørkeblåt.

I vores rapport fokuserer vi på brugen af ’cybertropper’, som er grupper fra regeringer, militær eller politiske partier, der ønsker at manipulere den offentlige mening på sociale medier. Cybertropper gennemfører regelmæssigt det, vi kalder ’computational propaganda’-kampagner.

For at gøre dette bruger disse computational propagandister et omfattende værktøjssæt med desinformationsværktøjer. Politiske bots forstærker hadefuld tale og skaber indtryk af at bestemte politiske beskeder på Twitter og Facebook er populære. Ulovlig høst af data hjælper propagandister med at målrette beskeder mod specifikke, ofte sårbare personer og grupper. Samtidig udvikles troldehære, som indsættes for at undertrykke politisk aktivisme og pressefriheden.

I 2020 identificerede vi 62 lande, hvor statslige organisationer bruger disse værktøjer til at påvirke den offentlige mening. I andre lande, der er inkluderet i vores undersøgelse, bruges disse værktøjer af private organisationer eller udenlandske aktører.

Desinformation til leje

På trods af Cambridge Analytica-skandalen, der afslørede, hvordan private firmaer kan blande sig i demokratiske valg, fandt vores forskning også en alarmerende stigning i brugen af ’desinformation-til-leje’-tjenester over hele verden. Gennem finansiering af stater og politiske partier bliver cybertropper fra den private sektor i stigende grad ansat til at sprede manipulerede beskeder online eller til at drukne andre stemmer på sociale medier.

Vores forskning fandt statslige aktører, der arbejdede med private computational propagandafirmaer i 48 lande i 2020, sammenlignet med 21 identificeret mellem 2017 og 2018, og kun ni sådanne tilfælde mellem 2016 og 2017. Siden 2007 er næsten 60 millioner dollars (368 millioner kroner) blevet brugt globalt på kontrakter med disse firmaer.

Desuden har vi afdækket forbindelser mellem hyrede cybertropper og civilsamfundsgrupper, der ideologisk støtter en bestemt sag, såsom ungdomsorganisationer og influencers på sociale medier. I USA blev Trump-ungdomsorganisationen Turning Point Action fx brugt til at sprede online desinformation og pro-Trump-fortællinger om både COVID-19 og brevstemmer.

For at nå deres politiske mål er smædekampagner mod en politisk modstander den mest almindelige strategi, der anvendes af cybertropper, og findes i 94% af alle de lande, vi undersøgte. I 90% af landene observerede vi spredning af pro-parti eller pro-regerings propaganda. Undertrykkelse af synspunkter gennem trolling eller chikane var en funktion i 73% af landene, mens hensigten med 48% af cybertroppernes meddelelser var at polarisere borgere.

Moderation af sociale medier

Det siger sig selv, at debatter omkring censurering af Trump og hans tilhængere på sociale medier kun dækker en facet af branchens desinformationskrise. I takt med at flere lande investerer i kampagner, der aktivt ønsker at vildlede egne borgere, vil sociale mediefirmaer sandsynligvis stå over for øgede opfordringer til moderation og regulering – og ikke kun af Trump, hans tilhængere og relaterede konspirationsteorier som QAnon.

Alene i år har udbredelsen af computational propagandakampagner i COVID-19-pandemien og i kølvandet på det amerikanske valg fået mange sociale mediefirmaer til at begrænse misbrug af deres platforme ved at fjerne konti, som de mener styres af cybertropper.

Fx fandt vores undersøgelse, at Facebook mellem januar 2019 og december 2020 fjernede 10.893 konti, 12.588 sider og 603 grupper fra sin platform. I samme periode fjernede Twitter 294.096 konti og fortsætter med at fjerne konti, der er knyttet til det yderste højre.

På trods af fjernelsen af disse konti har vores forskning afsløret, at cybertropper mellem januar 2019 og december 2020 brugte næsten 10 millioner dollars på politiske reklamer. Og en afgørende del af historien er, at sociale mediefirmaer fortsat drager fordel af spredningen af desinformation på deres platforme. Opfordringer til strammere regulering og mere indgriben fra politiets side vil sandsynligvis forfølge Facebook og Twitter, indtil de reelt gør noget ved deres platformes tendens til at være vært for, sprede og øge desinformation.

Et stærkt, funktionelt demokrati er afhængig af offentlighedens adgang til information af høj kvalitet. Det gør det muligt for borgerne at indgå i informerede debatter og søge konsensus. Det siger sig selv, at sociale medieplatforme har stor betydning for at gøre denne udveksling af information lettere.

Disse virksomheder bør derfor øge deres bestræbelser på at markere og fjerne desinformation sammen med alle cybertroppekonti, der bruges til at sprede skadeligt indhold online. Ellers vil den fortsatte optrapning i computational propagandakampagner, som vores forskning har afsløret, kun øge den politiske polarisering, mindske offentlighedens tillid til institutionerne og yderligere underminere demokratiet i hele verden.

Oversat af Lisbeth Lyngse.

Læs den originale artikel her: Trump’s Twitter ban obscures the real problem: state-backed manipulation is rampant on social media.

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement



Gruppeabonnement



Gavekort