Teknologi nedgraderer mennesker
– tendensen skal vendes

Aza Raskin har klare holdninger om teknologiens og tech-giganternes betydning for det, han betegner som et kapløb mod bunden af hjernestammen for at tiltrække al menneskelig opmærksomhed. Techst har talt med Aza Raskin, en af hovedtalerne på Techfestivalen i København, som starter 5. september.

Som grundlægger af Center for Humane Technology i USA, peger Aza Raskin på den rå konkurrence mellem de store tech-virksomheder, som medfører afhængighed, social isolation, fake information og politisk polarisering. De er alle en del af et sammenkoblet system, som han betegner som menneskelig nedgradering, der udgør en eksistentiel trussel mod menneskeheden. Center For Humane Technology arbejder for, at vi kan afværge eller vende denne trussel ved at redesigne teknologi for bedre at beskytte sårbarhederne i den menneskelige natur og understøtte menneskers sociale sammenhold.

Menneskelig nedklassificering

–  Teknologi besidder en voldsomt dominerende og overvældende styrke. Vi har overset det tidspunkt, hvor teknologi overgår, overvælder eller overskrider menneskelige grænser, siger Aza Raskin.

Aza Raskin

har været med at opbygge Mozilla og blandt meget andet har han været med til at grundlægge Songza.com, som blev købt af Google og Humanized, som blev købt af Mozilla.

Han er fysiker med speciale I mørkt stof på både University of Chicago og Tokyos universitet. Aza Raskin var med til at grundlægge Center for Humane Technology i 2018.

Centeret arbejder med, hvad teknologi er til for, og for at skabe teknologi der hjælper mennesker.

– Vi er omgivet af en stadig større strøm af klager og skandaler, som udspringer af teknologi. Teknisk afhængighed, skandaløse udsagn om politik, valgmanipulation, depression blandt unge, politisk polarisering, nedbrydning af fakta og fremkomsten af ​​forfængelighed og mikro-berømthedskultur. Hvis vi hver især fortsætter med at klage over problemer, er der intet, som forandrer sig. I virkeligheden er der ikke tale om personlige problemer. Det er et sammenhængende system for skadelig påvirkning, som vi i Center for Humane Technology kalder menneskelig nedklassificering, fortsætter Aza Raskin.

Årsagen er konkurrencen om opmærksomhed

– Mere end to milliarder mennesker er på sociale platforme, som dels er designet med et mål om at få vores opmærksomhed, men endnu mere for at få mennesker gjort afhængige af at få opmærksomhed fra andre. Opmærksomhedsøkonomiens algoritmer anbefaler stadig mere ekstreme og uhyrlige emner for at holde brugerne fast på websteder, der er stoppet med reklamer. Det er et kapløb mod bunden af hjernestammen, der nedjusterer menneskelighed, mener Aza Raskin.

Misbrug af mennesker

Aza Raskin nævner flere eksempler som illustrerer, hvad han mener:

● Ekstremisme misbruger vores hjerner: Vi bruger over en milliard timer dagligt på YouTube. Af de videoer, der bliver set, stammer 70% af dem fra anbefalingssystemet. De mest anbefalede nøgleord i de anbefalede videoer er negative ord som konfrontationer, ødelægge, had, nedbryde, udslette.
● Usikkerhed udnytter vores hjerner: Hvis du i 2018 var en teenagepige, der ønskede at se en diætvideo, ville YouTube’s algoritme anbefale anoreksivideoer som det næste, fordi de var bedre til at fastholde brugerens opmærksomhed.
● Information, som bekræfter os, udnytter også vores hjerne: Falske nyheder spredes seks gange hurtigere end virkelige nyheder, fordi falske nyheder spredes uden kontrol i modsætning til virkelige nyheder.

Gratis er billigere

Hvordan er udviklingen kommet dertil?
 – På grund af den reklamefinancierede forretningsmodel, siger Aza Raskin, og fortsætter – I stedet for at betale professionelle journalister, giver den ’gratis’ reklamemodels platforme mulighed for at udvinde ’gratis arbejdskraft’ fra brugere ved at gøre dem afhængige af at få opmærksomhed fra andre og til at generere indhold gratis. I stedet for at betale menneskelige redaktører for at udvælge, hvad der offentliggøres til hvem, er det billigere at bruge automatiserede algoritmer der matcher målrettet indhold til lydhøre målgrupper – simpelthen erstatte nyhedsredaktioner med amoralske serverfarme. Denne ’gratis model’ har udslettet tillid og hele den traditionelle informationsøkologi.

Hvordan kan udviklingen styres?

Aza Raskins svar er direkte – Det kan den ikke. Sociale medier har skabt en ukontrollerbar digital Frankenstein. Tekniske platforme kan ikke skaleres til beskyttelse mod disse stigende udfordringer over hele kloden med mere end 100 sprog, i millioner af Facebook-grupper eller YouTube-kanaler, der producerer timers indhold. Med to milliarder automatiserede kanaler personificeret til hver bruger, vil ansættelse af 10.000 mennesker være utilstrækkeligt til at håndtere den eksponentielle kompleksitet – der er ingen måde at kontrollere den udvikling på.

Teknologi som opgradering af menneskelighed

Hvad gør vi så?
– Det er virkelig let. Vi skal afbryde den opmærksomhedsbaserede forretningsmodel, så vi kan vende tilbage til den originale vision fra Silicon Valley og til, hvordan vi kunne gøre vores liv bedre ved at få vores tid tilbage fra skærmen i stedet for at lade os distrahere af opmærksomhedskrav, lyder svaret.
– Dette vil give os mere tid til de ting, der virkelig betyder noget. Og for at male billedet rigtigt – kan det være så simpelt som det: Lad os sige, at du og jeg vil spise middag sammen et par gange i år.
Så flytter vi os fra opmærksomhedsgrænseflader til intensionsgrænseflader. I stedet for at bruge tiden foran skærmen, vil vi bruge den på ting, vi har lyst til.

Hvordan ser et ideelt tech-samfund ud?
– Teknologien skal kunne udvikle og udvide os som mennesker. Teknologi skal hjælpe os med at få mest muligt ud af verden, så vi er i stand til at handle på en koordineret måde. Vi skal kunne overse og klare de mest udfordrende problemer i vores tid som fx klimaændringer, slutter Aza Raskin.

Denne uge:

Teknologi nedgraderer mennesker
– tendensen skal vendes

Aza Raskin har klare holdninger om teknologiens og tech-giganternes betydning for det, han betegner som et kapløb mod bunden af hjernestammen for at tiltrække al menneskelig opmærksomhed. Techst har talt med Aza Raskin, en af hovedtalerne på Techfestivalen i København, som starter 5. september.

Som grundlægger af Center for Humane Technology i USA, peger Aza Raskin på den rå konkurrence mellem de store tech-virksomheder, som medfører afhængighed, social isolation, fake information og politisk polarisering. De er alle en del af et sammenkoblet system, som han betegner som menneskelig nedgradering, der udgør en eksistentiel trussel mod menneskeheden. Center For Humane Technology arbejder for, at vi kan afværge eller vende denne trussel ved at redesigne teknologi for bedre at beskytte sårbarhederne i den menneskelige natur og understøtte menneskers sociale sammenhold.

Menneskelig nedklassificering

–  Teknologi besidder en voldsomt dominerende og overvældende styrke. Vi har overset det tidspunkt, hvor teknologi overgår, overvælder eller overskrider menneskelige grænser, siger Aza Raskin.

Aza Raskin

har været med at opbygge Mozilla og blandt meget andet har han været med til at grundlægge Songza.com, som blev købt af Google og Humanized, som blev købt af Mozilla.

Han er fysiker med speciale I mørkt stof på både University of Chicago og Tokyos universitet. Aza Raskin var med til at grundlægge Center for Humane Technology i 2018.

Centeret arbejder med, hvad teknologi er til for, og for at skabe teknologi der hjælper mennesker.

– Vi er omgivet af en stadig større strøm af klager og skandaler, som udspringer af teknologi. Teknisk afhængighed, skandaløse udsagn om politik, valgmanipulation, depression blandt unge, politisk polarisering, nedbrydning af fakta og fremkomsten af ​​forfængelighed og mikro-berømthedskultur. Hvis vi hver især fortsætter med at klage over problemer, er der intet, som forandrer sig. I virkeligheden er der ikke tale om personlige problemer. Det er et sammenhængende system for skadelig påvirkning, som vi i Center for Humane Technology kalder menneskelig nedklassificering, fortsætter Aza Raskin.

Årsagen er konkurrencen om opmærksomhed

– Mere end to milliarder mennesker er på sociale platforme, som dels er designet med et mål om at få vores opmærksomhed, men endnu mere for at få mennesker gjort afhængige af at få opmærksomhed fra andre. Opmærksomhedsøkonomiens algoritmer anbefaler stadig mere ekstreme og uhyrlige emner for at holde brugerne fast på websteder, der er stoppet med reklamer. Det er et kapløb mod bunden af hjernestammen, der nedjusterer menneskelighed, mener Aza Raskin.

Misbrug af mennesker

Aza Raskin nævner flere eksempler som illustrerer, hvad han mener:

● Ekstremisme misbruger vores hjerner: Vi bruger over en milliard timer dagligt på YouTube. Af de videoer, der bliver set, stammer 70% af dem fra anbefalingssystemet. De mest anbefalede nøgleord i de anbefalede videoer er negative ord som konfrontationer, ødelægge, had, nedbryde, udslette.
● Usikkerhed udnytter vores hjerner: Hvis du i 2018 var en teenagepige, der ønskede at se en diætvideo, ville YouTube’s algoritme anbefale anoreksivideoer som det næste, fordi de var bedre til at fastholde brugerens opmærksomhed.
● Information, som bekræfter os, udnytter også vores hjerne: Falske nyheder spredes seks gange hurtigere end virkelige nyheder, fordi falske nyheder spredes uden kontrol i modsætning til virkelige nyheder.

Gratis er billigere

Hvordan er udviklingen kommet dertil?
 – På grund af den reklamefinancierede forretningsmodel, siger Aza Raskin, og fortsætter – I stedet for at betale professionelle journalister, giver den ’gratis’ reklamemodels platforme mulighed for at udvinde ’gratis arbejdskraft’ fra brugere ved at gøre dem afhængige af at få opmærksomhed fra andre og til at generere indhold gratis. I stedet for at betale menneskelige redaktører for at udvælge, hvad der offentliggøres til hvem, er det billigere at bruge automatiserede algoritmer der matcher målrettet indhold til lydhøre målgrupper – simpelthen erstatte nyhedsredaktioner med amoralske serverfarme. Denne ’gratis model’ har udslettet tillid og hele den traditionelle informationsøkologi.

Hvordan kan udviklingen styres?

Aza Raskins svar er direkte – Det kan den ikke. Sociale medier har skabt en ukontrollerbar digital Frankenstein. Tekniske platforme kan ikke skaleres til beskyttelse mod disse stigende udfordringer over hele kloden med mere end 100 sprog, i millioner af Facebook-grupper eller YouTube-kanaler, der producerer timers indhold. Med to milliarder automatiserede kanaler personificeret til hver bruger, vil ansættelse af 10.000 mennesker være utilstrækkeligt til at håndtere den eksponentielle kompleksitet – der er ingen måde at kontrollere den udvikling på.

Teknologi som opgradering af menneskelighed

Hvad gør vi så?
– Det er virkelig let. Vi skal afbryde den opmærksomhedsbaserede forretningsmodel, så vi kan vende tilbage til den originale vision fra Silicon Valley og til, hvordan vi kunne gøre vores liv bedre ved at få vores tid tilbage fra skærmen i stedet for at lade os distrahere af opmærksomhedskrav, lyder svaret.
– Dette vil give os mere tid til de ting, der virkelig betyder noget. Og for at male billedet rigtigt – kan det være så simpelt som det: Lad os sige, at du og jeg vil spise middag sammen et par gange i år.
Så flytter vi os fra opmærksomhedsgrænseflader til intensionsgrænseflader. I stedet for at bruge tiden foran skærmen, vil vi bruge den på ting, vi har lyst til.

Hvordan ser et ideelt tech-samfund ud?
– Teknologien skal kunne udvikle og udvide os som mennesker. Teknologi skal hjælpe os med at få mest muligt ud af verden, så vi er i stand til at handle på en koordineret måde. Vi skal kunne overse og klare de mest udfordrende problemer i vores tid som fx klimaændringer, slutter Aza Raskin.

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: