TikTok gør præcis det, amerikanske tjenester gør

Kineserne kommer. De omsiggribende advarsler, Trump-regeringen buser ud med i forhold til kinesiske tjenester, skyldes først og fremmest en dyb bekymring for at blive udkonkurreret. TikTok gør nemlig det samme som mange af de amerikanske tjenester; tager data som betaling, og gør samtidig børnene afhængige, så de betaler endnu mere. Derfor bør danske børn og forældre behandle alle sociale medier som var det offentlige platforme og lære at agere derefter.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

Det danske Datatilsynet har valgt på egen hånd at tage TikTok op til revision for at tjekke om den populære kinesiske tjeneste TikTok efterlever GDPR. Det er rigtigt fint, at tilsynet gør det, for der er ingen tvivl om, at TikTok suger data som en vampyr suger blod. Det absurde er, at Datatilsynet ikke kan gøre det samme med andre datavampyrer såsom de amerikanske. Det kan tilsynet ikke, for de amerikanske alle har hovedsæde i Irland, hvorfor det fodslæbende irske datatilsyn er ansvarlig for dem i hele Europa. Efter Datatilsynet har taget TikTok op, har TikTok faktisk etableret et europæisk hovedsæde i Irland, så i dag kunne Datatilsynet ikke have taget gjort det.

TikTok er også i Irland

TikTok ligner ikke kun de amerikanske tjenester på placering af hovedsæde – i et land hvor skatten er urimelig lav, og hvor datatilsynet på ingen måde har bevist sit værd i form af håndhævelse af den europæiske datalov, GDPR.

Den ligner amerikanske tjenester på meget andet:

1) Man skal være 13 for at være på TikTok – som man også skal på Snapchat, YouTube og Instagram. Det skyldes oprindeligt den amerikanske Lov COPPA, der forbyder dataindsamling om børn i forbindelse med målrettet indhold, da børn er for manipulerbare.

2) Man kan nemt lyve sig ældre og tilslutte sig TikTok ligesom man kan på Snapchat, YouTube og Instagram. Ingen af dem har – som fx LEGO har det – forældre-samtykke-håndtering, for de skal jo være 13. Dermed bruger alle tjenesterne data om børn som var de over 13.

3) Tiktok fik i foråret 2020 en bøde i USA på $5.7 mio for at have tilladt børn under 13 på platformen, men YouTube fik året før en meget større bøde på $170 mio for at have indhold direkte målrettet børn under 13 på sin platform.

4) TikTok er ‘gratis’ ligesom Snapchat, YouTube og Instagram. En forretningsmodel som YouTube-ejeren Google har opfundet. Dvs. at børn og andre brugere betaler – med bind for øjnene – med deres data for at bruge tjenesten. De aner ikke, hvad prisen er, for ingen ved hvad deres data er værd, og hvad de bruges til.

5) TikTok er afhængighedssskabende, et karakteristika som i mange år i Silicon Valley var mantraet for alle startups, der lavede forbrugerrettede tjenester. SnapChat er en af de værste med deres Streaks, hvor børn er afhængige af at tjekke deres telefon jævnligt for at holde deres Streaks i ave.

Og sådan kunne man blive ved. Ligesom datadiktaturet Kina, der ofte forbyder amerikanske tjenester i Kina, truer Trump med at forbyde den kinesiske tjeneste i USA. Derfor har både Microsoft og Oracle været på tale i forhold til at købe den amerikanske version af TikTok, der står for 165 millioner downloads ud af de to milliarder, som TikTok siges at have i USA.

Forskellen mellem TikTok og de amerikanske tjenester er primært en ting; At den kinesiske efterretningstjeneste (måske) har en bagdør til TikTok (det siger udenlandske tjenester i Kina, at regeringen kræver) og at den amerikanske efterretningstjeneste (måske) har en bagdør til de amerikanske (det afslørede Edvard Snowden i 2013). Både de kinesiske og de amerikanske tjenester benægter, at det er tilfældet.

Hvad kan I gøre?

Hvad kan forældre og børn gøre i forhold til TikTok (og Youtube, Instagram og Snapchat).

1) Hold dem væk fra TikTok (Youtube, Snapchat og Instagram) så længe I overhovedet kan. Gerne i samarbejde med andre forældre og skoler. Jo tættere de er på 13 år, før de joiner, des bedre. Forældre bør samtidig sætte sig ind i, hvad der foregår derinde og gøre det sammen med deres børn, hvis de synes de skal på som meget unge.

2) Lær dem at være offentlige mennesker (jeg ved godt at det forstår mange voksne heller ikke). Selv om de fleste har såkaldte privatlivsindstillinger, hvor man kan tale ‘privat’ så har tjenesterne adgang til alt og bruger det til at profilere brugerne, så de kan tjene flere penge på dem. Derfor bør man lære børn at holde det, de synes er privat, helt væk fra de platforme. Altså videoer de ikke kan stå ved om 5 år. Børnene kan hver gang spørge sig selv; ville jeg gøre det her og vise det her på X-Faktor?

3) Giv dem et kælenavn, så de i det mindste ikke ødelægger deres rigtige navn med skøre videoer, som de fortryder senere og som risikerer at hænge fast i deres rigtige navn for altid. Forklar dem, at det ikke er for at snyde andre mennesker, men for at beskytte sig selv, og at man overfor sine rigtige venner altid skal fortælle, hvem man er.

4) Sæt en VPN på deres gadgets (VPN står for Virtual Private Network, og er et værktøj der gør det sikkert og anonymt at bruge internettet). Med en VPN kan man sikre sig mod at blive hacket og endnu bedre; man kan skjule børnenes lokation, som mange tjenester gerne vil have tænderne i. Lokation er virkelig dataguld.

Find flere værktøjer og tips her

Denne uge:

TikTok gør præcis det, amerikanske tjenester gør

Kineserne kommer. De omsiggribende advarsler, Trump-regeringen buser ud med i forhold til kinesiske tjenester, skyldes først og fremmest en dyb bekymring for at blive udkonkurreret. TikTok gør nemlig det samme som mange af de amerikanske tjenester; tager data som betaling, og gør samtidig børnene afhængige, så de betaler endnu mere. Derfor bør danske børn og forældre behandle alle sociale medier som var det offentlige platforme og lære at agere derefter.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

Det danske Datatilsynet har valgt på egen hånd at tage TikTok op til revision for at tjekke om den populære kinesiske tjeneste TikTok efterlever GDPR. Det er rigtigt fint, at tilsynet gør det, for der er ingen tvivl om, at TikTok suger data som en vampyr suger blod. Det absurde er, at Datatilsynet ikke kan gøre det samme med andre datavampyrer såsom de amerikanske. Det kan tilsynet ikke, for de amerikanske alle har hovedsæde i Irland, hvorfor det fodslæbende irske datatilsyn er ansvarlig for dem i hele Europa. Efter Datatilsynet har taget TikTok op, har TikTok faktisk etableret et europæisk hovedsæde i Irland, så i dag kunne Datatilsynet ikke have taget gjort det.

TikTok er også i Irland

TikTok ligner ikke kun de amerikanske tjenester på placering af hovedsæde – i et land hvor skatten er urimelig lav, og hvor datatilsynet på ingen måde har bevist sit værd i form af håndhævelse af den europæiske datalov, GDPR.

Den ligner amerikanske tjenester på meget andet:

1) Man skal være 13 for at være på TikTok – som man også skal på Snapchat, YouTube og Instagram. Det skyldes oprindeligt den amerikanske Lov COPPA, der forbyder dataindsamling om børn i forbindelse med målrettet indhold, da børn er for manipulerbare.

2) Man kan nemt lyve sig ældre og tilslutte sig TikTok ligesom man kan på Snapchat, YouTube og Instagram. Ingen af dem har – som fx LEGO har det – forældre-samtykke-håndtering, for de skal jo være 13. Dermed bruger alle tjenesterne data om børn som var de over 13.

3) Tiktok fik i foråret 2020 en bøde i USA på $5.7 mio for at have tilladt børn under 13 på platformen, men YouTube fik året før en meget større bøde på $170 mio for at have indhold direkte målrettet børn under 13 på sin platform.

4) TikTok er ‘gratis’ ligesom Snapchat, YouTube og Instagram. En forretningsmodel som YouTube-ejeren Google har opfundet. Dvs. at børn og andre brugere betaler – med bind for øjnene – med deres data for at bruge tjenesten. De aner ikke, hvad prisen er, for ingen ved hvad deres data er værd, og hvad de bruges til.

5) TikTok er afhængighedssskabende, et karakteristika som i mange år i Silicon Valley var mantraet for alle startups, der lavede forbrugerrettede tjenester. SnapChat er en af de værste med deres Streaks, hvor børn er afhængige af at tjekke deres telefon jævnligt for at holde deres Streaks i ave.

Og sådan kunne man blive ved. Ligesom datadiktaturet Kina, der ofte forbyder amerikanske tjenester i Kina, truer Trump med at forbyde den kinesiske tjeneste i USA. Derfor har både Microsoft og Oracle været på tale i forhold til at købe den amerikanske version af TikTok, der står for 165 millioner downloads ud af de to milliarder, som TikTok siges at have i USA.

Forskellen mellem TikTok og de amerikanske tjenester er primært en ting; At den kinesiske efterretningstjeneste (måske) har en bagdør til TikTok (det siger udenlandske tjenester i Kina, at regeringen kræver) og at den amerikanske efterretningstjeneste (måske) har en bagdør til de amerikanske (det afslørede Edvard Snowden i 2013). Både de kinesiske og de amerikanske tjenester benægter, at det er tilfældet.

Hvad kan I gøre?

Hvad kan forældre og børn gøre i forhold til TikTok (og Youtube, Instagram og Snapchat).

1) Hold dem væk fra TikTok (Youtube, Snapchat og Instagram) så længe I overhovedet kan. Gerne i samarbejde med andre forældre og skoler. Jo tættere de er på 13 år, før de joiner, des bedre. Forældre bør samtidig sætte sig ind i, hvad der foregår derinde og gøre det sammen med deres børn, hvis de synes de skal på som meget unge.

2) Lær dem at være offentlige mennesker (jeg ved godt at det forstår mange voksne heller ikke). Selv om de fleste har såkaldte privatlivsindstillinger, hvor man kan tale ‘privat’ så har tjenesterne adgang til alt og bruger det til at profilere brugerne, så de kan tjene flere penge på dem. Derfor bør man lære børn at holde det, de synes er privat, helt væk fra de platforme. Altså videoer de ikke kan stå ved om 5 år. Børnene kan hver gang spørge sig selv; ville jeg gøre det her og vise det her på X-Faktor?

3) Giv dem et kælenavn, så de i det mindste ikke ødelægger deres rigtige navn med skøre videoer, som de fortryder senere og som risikerer at hænge fast i deres rigtige navn for altid. Forklar dem, at det ikke er for at snyde andre mennesker, men for at beskytte sig selv, og at man overfor sine rigtige venner altid skal fortælle, hvem man er.

4) Sæt en VPN på deres gadgets (VPN står for Virtual Private Network, og er et værktøj der gør det sikkert og anonymt at bruge internettet). Med en VPN kan man sikre sig mod at blive hacket og endnu bedre; man kan skjule børnenes lokation, som mange tjenester gerne vil have tænderne i. Lokation er virkelig dataguld.

Find flere værktøjer og tips her

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: