Vi bør alle boykotte Amazon og handle lokalt

De behandler deres ansatte elendigt. De ændrer priser uden gennemsigtighed og afhængigt af, hvad de ved om dig. De bruger data fra deres konkurrenter, som sælger produkter på deres platform, til at fremme egne produkter på selvsamme platform. Og hvordan er det så lige med samfundssindet, når det gælder skattebetaling? Anklagerne mod Amazon er massive. Den amerikanske gigant er samtidig den største trussel mod så godt som hele den danske (og europæiske) detailhandel.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

Selv om anklagerne mod Amazon er mange og måske ikke altid lige dokumenterede, er det en virksomhed, vi som europæere burde boykotte. I stedet bør vi handle hos dem, der efterlever vores lovgivning og værdier samt bidrager til samfundet. Fortsætter flertallet med at støtte Amazon ved at handle hos dem, risikerer vi at ende, som de er endt i USA, hvor Amazon har så megen magt, at det er decideret usundt. I USA sidder Amazon alene på 40% af onlinesalget.

– Amazon bruger sin markedsandel til at lægge udgifterne for deres hovedplatform over på de tredjeparts-virksomheder, der sælger varer på Amazons platform, lyder det fra Shaoul Sussman, forfatter og juridisk fellow på Institut for Local Self-Reliance på et seminar under titlen ’Amazon Pandemic: Why Amazon Will Emerge Stronger Than Ever’, afholdt for nylig af Data and Society Research Institute i New York.

Netop den anklage er genstand for undersøgelser af muligt misbrug af sin monopolstatus både i USA og i Europa.

Amazon blev lanceret som en e-handels platform, hvor folk kunne købe først bøger og senere alt andet, du også finder i Bilka. Undertegnede interviewede Amazon i Seattle i 1996, da de lige var kommet i gang som online boghandler og var en ydmyg lille start-up. I 2000 begyndte Amazon så at åbne op for tredjeparts-detailhandlende og blev til en stærkt voksende handelsplatform. I dag udgør Amazons eget salg halvdelen af gigantens samlede omsætning, tredjeparts-salg (som Amazon tager en kommission af) omkring 25% – og det er næsten dobbelt så meget som verdens største cloud provider omsætter for; nemlig Amazon Web Services. (se figur). Det siger noget om Amazons umådelig store størrelse.

Data er hemmeligheden

Ifølge Shaoul Sussman, der har skrevet meget om Amazon er data en af Amazons største hemmeligheder. Han taler om ‘data barrierer’, som har medført konkurser af mange små virksomheder og lister dem sådan:

• Amazon holder tredjeparts-sælgernes navne hemmelige, så de ikke kan rotte sig sammen mod Amazon og kræve bedre forhold. Sælgerne er også isolerede fra deres kunder, som dermed ikke kan handle direkte hos dem.

• Amazon kontrollerer alle lagervarer. Giganten ved, hvor meget der er tilbage af et produkt og om andre sælger det samme. Ved at analysere data kan Amazon give nogle tredjeparter fordele over andre.

• Amazon kan aflure salgstricks hos tredjeparts-sælgerne og bruge dem til at fremme egne brands – og gør det ifølge en kritisk artikel i The Wall Street Journal – en sag, der har fået amerikanske politikere på banen i konkurrence-sager, som vi ser også i EU

• Data om salg og ydeevne er også en hemmelighed. Og hvis en tredjeparts-sælger ekskluderes fra Amazon, får man ikke at vide hvorfor. Amazon kontrollerer også sit eget klagesystem.

• Amazon fastsætter både priser og udgifter helt forskelligt overfor tredjeparter. Der er ingen gennemsigtighed omkring den praksis og det samme gælder for den annoncering, der er på platformen.

• Amazon agerer også bank. De giver kredit til trejdeparts-sælgere men tillader ingen uafhængig kontrol.

• Endelig står Amazon også for så godt som al levering. 85% af tredjeparts-sælgerne på platformen bruger Amazons leveringsservice.

I bund og grund har vi med en kæmpe virksomhed at gøre, som en stat ikke kan regulere, mener Sussman. Hans løsning lyder:

“Split virksomheden op. Tillad den at være en handelsplatform men ikke med tredjepartsalg. Og de må ikke også have lagre, leverringsservice eller være bank. Vælg en ting, så man ikke kan bruge sit monopol til at konkurrere uretfærdigt på andre områder.”

Hvad gør vi Europa?

Mærsk og mange andre virksomheder anser i dag Amazon som en konkurrent og en af de største trusler på det europæiske marked. For at undgå at virksomheden opnår samme markedsandele i Europa som i USA, så bør vi gøre følgende:

• Reguler, reguler, reguler. Brug lovene inden for databeskyttelse, forbruger- og konkurrencelov til at tvinge Amazon til at leve op til vores lovgivning og konkurrere mere fair. Fx Frankrig er gode til det

• Virksomheder og staten bør købe ind lokalt – og med lokalt menes europæisk – som vi i DataEthics.eu beskriver her i et white paper. Dette gælder også brugen af Amazon Web Services (AWS).

• Alle europæiske forbrugere bør droppe Amazon helt. Brug det ikke. Punktum. Der er masser af lokale alternativer. Tips til at undgå Amazon kan også findes her i en Guardian artikel men i bund og grund handler det om at tænke lokalt, når du handler både fysiske og digitale varer.

Denne uge:

Vi bør alle boykotte Amazon og handle lokalt

De behandler deres ansatte elendigt. De ændrer priser uden gennemsigtighed og afhængigt af, hvad de ved om dig. De bruger data fra deres konkurrenter, som sælger produkter på deres platform, til at fremme egne produkter på selvsamme platform. Og hvordan er det så lige med samfundssindet, når det gælder skattebetaling? Anklagerne mod Amazon er massive. Den amerikanske gigant er samtidig den største trussel mod så godt som hele den danske (og europæiske) detailhandel.

Pernille Tranberg underviser, holder foredrag og rådgiver om datademokrati, dataetik, dataforståelse og etisk ansvarlig brug af persondata for virksomheder, organisationer og myndigheder.

Hun er medstifter af den europæiske tænkehandletank DataEthics.eu https://dataethics.eu/, der fremmer etisk ansvarlig brug af persondata.

Hun har skrevet 7 bøger og er tidligere journalist på Politiken og chefredaktør på Tænk

Klummen udtrykker alene skribentens holdninger.

Selv om anklagerne mod Amazon er mange og måske ikke altid lige dokumenterede, er det en virksomhed, vi som europæere burde boykotte. I stedet bør vi handle hos dem, der efterlever vores lovgivning og værdier samt bidrager til samfundet. Fortsætter flertallet med at støtte Amazon ved at handle hos dem, risikerer vi at ende, som de er endt i USA, hvor Amazon har så megen magt, at det er decideret usundt. I USA sidder Amazon alene på 40% af onlinesalget.

– Amazon bruger sin markedsandel til at lægge udgifterne for deres hovedplatform over på de tredjeparts-virksomheder, der sælger varer på Amazons platform, lyder det fra Shaoul Sussman, forfatter og juridisk fellow på Institut for Local Self-Reliance på et seminar under titlen ’Amazon Pandemic: Why Amazon Will Emerge Stronger Than Ever’, afholdt for nylig af Data and Society Research Institute i New York.

Netop den anklage er genstand for undersøgelser af muligt misbrug af sin monopolstatus både i USA og i Europa.

Amazon blev lanceret som en e-handels platform, hvor folk kunne købe først bøger og senere alt andet, du også finder i Bilka. Undertegnede interviewede Amazon i Seattle i 1996, da de lige var kommet i gang som online boghandler og var en ydmyg lille start-up. I 2000 begyndte Amazon så at åbne op for tredjeparts-detailhandlende og blev til en stærkt voksende handelsplatform. I dag udgør Amazons eget salg halvdelen af gigantens samlede omsætning, tredjeparts-salg (som Amazon tager en kommission af) omkring 25% – og det er næsten dobbelt så meget som verdens største cloud provider omsætter for; nemlig Amazon Web Services. (se figur). Det siger noget om Amazons umådelig store størrelse.

Data er hemmeligheden

Ifølge Shaoul Sussman, der har skrevet meget om Amazon er data en af Amazons største hemmeligheder. Han taler om ‘data barrierer’, som har medført konkurser af mange små virksomheder og lister dem sådan:

• Amazon holder tredjeparts-sælgernes navne hemmelige, så de ikke kan rotte sig sammen mod Amazon og kræve bedre forhold. Sælgerne er også isolerede fra deres kunder, som dermed ikke kan handle direkte hos dem.

• Amazon kontrollerer alle lagervarer. Giganten ved, hvor meget der er tilbage af et produkt og om andre sælger det samme. Ved at analysere data kan Amazon give nogle tredjeparter fordele over andre.

• Amazon kan aflure salgstricks hos tredjeparts-sælgerne og bruge dem til at fremme egne brands – og gør det ifølge en kritisk artikel i The Wall Street Journal – en sag, der har fået amerikanske politikere på banen i konkurrence-sager, som vi ser også i EU

• Data om salg og ydeevne er også en hemmelighed. Og hvis en tredjeparts-sælger ekskluderes fra Amazon, får man ikke at vide hvorfor. Amazon kontrollerer også sit eget klagesystem.

• Amazon fastsætter både priser og udgifter helt forskelligt overfor tredjeparter. Der er ingen gennemsigtighed omkring den praksis og det samme gælder for den annoncering, der er på platformen.

• Amazon agerer også bank. De giver kredit til trejdeparts-sælgere men tillader ingen uafhængig kontrol.

• Endelig står Amazon også for så godt som al levering. 85% af tredjeparts-sælgerne på platformen bruger Amazons leveringsservice.

I bund og grund har vi med en kæmpe virksomhed at gøre, som en stat ikke kan regulere, mener Sussman. Hans løsning lyder:

“Split virksomheden op. Tillad den at være en handelsplatform men ikke med tredjepartsalg. Og de må ikke også have lagre, leverringsservice eller være bank. Vælg en ting, så man ikke kan bruge sit monopol til at konkurrere uretfærdigt på andre områder.”

Hvad gør vi Europa?

Mærsk og mange andre virksomheder anser i dag Amazon som en konkurrent og en af de største trusler på det europæiske marked. For at undgå at virksomheden opnår samme markedsandele i Europa som i USA, så bør vi gøre følgende:

• Reguler, reguler, reguler. Brug lovene inden for databeskyttelse, forbruger- og konkurrencelov til at tvinge Amazon til at leve op til vores lovgivning og konkurrere mere fair. Fx Frankrig er gode til det

• Virksomheder og staten bør købe ind lokalt – og med lokalt menes europæisk – som vi i DataEthics.eu beskriver her i et white paper. Dette gælder også brugen af Amazon Web Services (AWS).

• Alle europæiske forbrugere bør droppe Amazon helt. Brug det ikke. Punktum. Der er masser af lokale alternativer. Tips til at undgå Amazon kan også findes her i en Guardian artikel men i bund og grund handler det om at tænke lokalt, når du handler både fysiske og digitale varer.

Log ind

Opret kundekonto

Dine personlige data vil blive anvendt til at understøtte din brugeroplevelse,, til at administrere adgang til din konto, og til andre formål, som er beskrevet i vores persondatapolitik.

Ja tak, jeg vil gerne have et gratis prøveabonnement og adgang til alle artikler

Enkelt abonnement


Abonnement

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned. Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter 49,00 DKK per måned

Varenummer (SKU): 40000 Varekategori:

Gruppeabonnement


Gruppeabonnement

Dit abonnement bliver fornyet automatisk, når prøveperioden udløber. Du kan opsige abonnementet når du vil.

30 dages gratis prøveperiode. Herefter Fra: 39,00 DKK per måned per medlem

Fra 5102550
Clear

Gruppemedlemmer:

Varenummer (SKU): 30000 Varekategori:

Gavekort


Tilbud

Gavekort

Gavekortet modtages som kode via e-mail og kan frit gives væk. Den første måned er stadig gratis ved brug af gavekort.

90,00 DKK120,00 DKK

3 måneder4 måneder
Ryd

Varenummer (SKU): N/A Varekategori: